Tuesday, June 28, 2005

Det finns ingen svensk nutida arkitektur

Ja, det uppfattas i alla fall så i de svenska bokhandlar som jag besökt de senaste dagarna i min kamp för att hitta en bok om nutida svensk arkitektur.
Pinsamt på ett sätt att det inte finns en bok i ämnet. Nu kanske det kommer en i framtiden, men risken är väl att det bara visas att i sverige ritas det fortfarande sockerlådor till hus, och boken blir väl fylld med text, där författaren vill att sina skrivna ord ska framträda istället för bilder på byggnaderna. En cynisk trött känsla sveper de trötta lemmarna.

Illustration-Stefan Lindblad, 2005

Det jag också upptäckt var att i en liten bok av PHAIDON om intressant arkitektur i europa så nämns i och för sig Sverige, men det är verkligen slående hur fyrkantig all arkitektur ändå är. Som om en rund form är förbjudet. Något som ses ned på. Det finns intressant svensk arkitektur, men det är svårt att finna den bland all likformighet. Eftersom det trots allt byts ut arkitekter från generation till generation är det extra märkligt att så lite om ens något skett i ämnet i att införa organiska formspråk.
När ska en svensk arkitekt våga stå emot sitt kollegiala fängelse.
Om jag har fel, visa mig då på exempel som talar om motsatsen. Bortsett från Globen.

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

2 comments:

Linnea Back said...

Sen har du ju det där tornet i Malmö som man håller på och bygger... men jag håller med dig, fykantiga hus är lite småtråkiga i längden, för att inte snacka om de s k miljonprojekten som finns lite varstans i detta land.

Stefan Lindblad said...

Hej Linnea!

Ja det tornet skruvar ju på sig åtminstone. Jag kan tänka mig att just det tornet kommer växa i populäritet i framtiden. Men som det står idag helt ensamt, ja nästan i alla fall, så känns det för mig ödsligt. Det tornet kommer kanske fungera när det byggs nya byggnader runt omkring, helts med stadskänsla och inte den förort i stadsmiljö som prägalar en hel del ställen i sverige.