Friday, July 29, 2005

Acryl - plasten som färgar konsten

Okey så jag har tagit till mig acrylfärgen, sen då? Jo det är ett "stort steg" för en oljefärgsmänniska som mig... Jag tog tag i acrylfärgen på allvar i och för sig redan 1998 när jag målade 12 acrylmåningar i stora format beställda till Gutekällaren i Visby, Gotland. På min hemsida finns en artikel om dem, klicka här>>, så jag kan inte säga att jag är en total novis i acrylmåleri, och mitt nya måleri jag nu arbetar med är gjort med acrylfärg. Vilken färg ska jag nu använda? Hm, ja, jag har ju självfallet redan valt ett par märken, men att som novis gå in i en butik kan betyda att du antingen tar första bästa tub, eller ta reda på vilka olika alternativ som finns, som i sig innebär inte endast att välja "märke", utan om huruvida jag ska använda mig av Goldens färger eller de andra märkena som exempelvis Schmincke eller Talens Rembrandt.
Att blanda i Gel eller bara "köra på".

Det här kan lätt bli en situation liknande den som jag skrev om i min artikel för tidningen Tecknaren, och nu även publicerat här på bloggen, klicka här>>.

Såna här saker kan faktiskt bromsa ens kreativitet, speciellt när jag i det här fallet vill hitta "min" eller "mina" färger. Det kan faktiskt påverka på det sätt jag grunderar mina dukar.

En parentes: som exempel sägs en Schmincke lite lättvindigt innehålla flera olika färger blandade i samma tub, kontra en Goldens endaste ETT färg pigment. Fel, en vit Schminke har också bara ETT, detsamma med flera av jordfärgerna. Men å andra sidan, konst ligger inte bara i det tekniska trots allt.

Vilka färger jag valt? Vilken eller vilka tror ni?


Stefan Lindblad

Länkar till färgproducenter:
Golden >>
Talens/Rembrandt >>
Schminke >>

No comments: