Friday, July 22, 2005

AD sade: illustration är inte seriöst

En datatidning som jag en gång illustrerade till hade en Art Director som efter ca ett års samarbete lät mig få veta: "Jo till den här artikeln så måste vi ha en seriös bild, och då kan vi inte använda en illustration av dig." Det hade varit ok om hon sade, till den här artikeln behöver vi ett fotografi med en seriös känsla till, men hon sade: "och då kan vi inte använda en illustration av dig för illustration är inte seriöst, därför vill jag ha ett foto på ett mixerbord istället." Va?... (hon sade vad???) Att en bild på ett mixerbord skulle vara mer seriöst än en illustration, fick mig att ödmjukt säga: "ok, men jag håller inte med dig om att en illustration inte kan vara seriös". Ett mixerbord...

Det finns otaliga artiklar med "seriösa" allvarliga ämnen som dagligen bildsätts med illustrationer. Se bara på ett magazin som WIRED, där används ofta illustrationer till "seriösa" allvarliga ämnen. Som ytterligare exempel kan nämnas Bild & Bubblas utmärkta artikel om Joe Sacco. Läs den artikeln, ett utdrag finns på deras webbsida. Klicka här för utdraget.

Joe Sacco är intressant just för att han använt illustrationer, tecknandet och texter som journalistisk uttrycksmedel. Se hans "rapport" om Palestina bland annat. Skulle själv gärna göra något liknande.

Nu ska gudarna veta att det finns en hel del redaktörer, redigerare och ad:s som visst tycker att illustration är seriöst och ser möjligheterna, denna AD jag här nämnde är som sagt ett enskilt exempel. Kontrasten mellan hennes syn och Joe Sacco är på ett sätt intressant dock. Det finns otaliga exempel då foto är det självklara bildvalet, inget snack om saken, men i mina ögon kan även den tecknade bilden vara seriös. Se bara exemplet när Colin Powell (USA:s fd. utrikesminister) i FN-huset i New York stod framför TV kamerorna framför Picassos målning "Guernica" som täcktes över helt av ett blått tyg, när han skulle rättfärdiga invasionen av Irak.

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

No comments: