Monday, July 18, 2005

Kary H Lasch - fotografiska sade nej till samling?

OBS!
Eventuella uppdateringar till denna text om Kary eller nya texter finns på min nya bloggadress http://canvas.nu/stefanlindblad-blogg/?p=422


1988 var det en Picasso utställning på Moderna Museét i Stockholm.
I de gamla lokalerna visade man samtidigt fotografier på Picasso i den fotografiska avdelningen, det som kallades för Fotografiska Museét på Moderna Museet. Tillsammans med alla Picassos målningar visades det fotografier av internationellt kända fotografer som fotat Picasso, men inga foton tagna av Kary H. Lasch. (Prag 1914 - 1993 Stockholm) På inrikesflyget på väg upp till Stockholm veckan innan vernissagen hade jag just läst ett reportage om Kary H. Lasch.

I tidningen stod det att Kary H. Lasch kände Picasso och tog många bilder av just Picasso. Jag arbetade på Moderna Museét under utställningen (1988) och det var på vernissagedagen jag och Kary stötte ihop för första
gången. Vi kom att bli vänner. Hans bilder var inte välkomna under den utställningen. vilket var minst sagt märkligt. Hur kunde de missa detta att det i Sverige fanns en fotograf som fotograferat och kände Picasso. För det var ju ingen hemlighet direkt. Och Kary var ingen okänd fotograf i den tidens Sverige bland generationerna som var äldre än mig.

Året innan Kary Lasch gick bort i cancer började han för första gången tala med mig om att han började bli äldre och att han trots allt fått en hel del gjort i livet. Att han började närma sig 80 års åldern. Han visste att han hade cancer. Under den här tiden planerade han en bok med Jan Lundgren med Karys fotografier. Samtidigt hade han börjat planerat skänka bort sitt fotoarkiv. När vi antingen var i hans studio eller om vi hade gått ned på pizzerian på Skeppargatan och tagit en pizza, Kary tog en Margeritha med lök, berättade han att Fotografiska Museét (Moderna museet idag) tackat nej till hela arkivet. Han var ställd, och jag med. Jag frågade mig alltid vem idioten var som hade tackat nej. Det blev till slut Pressens bild som fick hela arkivet. Sorgligt och en mindre skandal i det tysta att en trots allt så viktigt fotograf i Sverige, nu näst intill är bortglömd som fotograf, trots att hans bilder fortfarande kan ses i media, men ofta utan att hans namn nämns som den som tagit bilden.

Ibland undrar jag över vad som skedde med allt hans material i hans sköna studio på Skeppargatan i Stockholm. Ateljén som hade den största samling av tofflor för besökare jag sett!

Grönsöö hade tidigare en utställning med hans fotografier, Galleri Kontrast likaså tror jag. Klicka här för Grönsöö utställningen: Grönsöö

Har ni inte redan sett hans bilder, kolla då efter hans bilder. Två böcker har givits ut. Slutsålt på förlaget tror jag, finns säkert på antikvariat.



Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

6 comments:

Anonymous said...

Jag har också alltid undrat vad som hände med Kary Laschs bilder och hans fantastiska atelje som jag besökte honom i på 1980-talet...
Han tog ett par bilder på mig som jag aldrig sett...
Hälsningar Erica Heimler

hajo said...

Jag träffade Kary på Danderydssjukhus i slutet på 70talet och vi blev goda vänner.
Jag och min familj besökte honom på hans atelje på skeppargatan där han fotograferade oss alla många gånger,bilderna har jag kvar än idag, lika så all korresspondans mellan oss.
Sorgligt att all utrustning och alla tusentals diabilder är borta,vad tog de vägen?
Det hade varit en dröm om man hade inrättat ett speciell museum enbart för KARY H LASCH!!!!
Hälsningar Hajo Schmidt uppsala
28.August, 2011

Stefan Lindblad said...

Hej!

Kary berättade för mig att Fotografiska museet innan han gick bort, efter den stora Picassoutställningen, tackade nej när han erbjöd dem sitt arkiv av bilder.

När de tackade nej gav han arkivet till Pressens bild, som jag kommer ihåg det. Författaren av de två bildböcker som gjordes med Karys bilder, Jan Lundgren, tror jag kan veta.

Första boken var Kary involverad i som jag minns det, men bok nummer två tror jag han hade gått bort. Vet inte säkert.

Personligen tycker jag att Kary och Jan inte tog med det bästa i böckerna. Fortfarande bra böcker, men det fanns så mycket mer att ta med, av det jag hann se från Karys arkiv.

Kul med andra som kände Kary som hittar min text om kary här på bloggen. En hel del sökningar varje månad görs på Karys namn och hittar till den här texten, via Google osv.

Kary tog bilder på mig också, då oftast framför mina tavlor som han fotograferade, diabilder. Sen tog jag en egen bild av honom när han kom till min konstutställning på Galleri Studio 5 på södermalm.

Stefan Lindblad said...

Jag undrar själv vad som hände med hela studion på Skeppargatan 4. Idag är det säkert nån flådig vindsvåning eller nått kontor.

Instämmer, ett museum eller åtminståne en sektion på fotografiska skulle inte skada.

Hans said...

Vi bodde bara några kvarter från hans studio. Var där som liten. Mycket spännande studio. Han var ju gärna lite pajas. Min styvfar var god vän med honom delade Leica intresse. Jag har nu flera foto prylar som ljus mätare med Karys namn lapp på. Jag skulle pilra bort den men hejdade mig när jag såg hans namn. Kul att höra från andra om hans liv. Synd att museet sa nej. Han kanske var för vild och retade administratörerna. Det var alltid liv när han besökte.

Stefan Lindblad said...

Hej Hans,
Alltid trevligt med andra som träffat Kary Lasch. Fantastiskt att du har en av hans kameror. Han hade flera. Han visade mig den första kameran han först köpte, Rolliflex och sen en han var lite glad över, en kamera med trähus/skal.

Alltid undrat var alla hans saker hamnade. Roligt att höra att en kamera finns hos någon som kände honom på ett eller annat sätt. Grattis, vårda den varmt.


OBS!
Eventuella uppdateringar till denna text om Kary eller nya texter finns på min nya bloggadress http://canvas.nu/stefanlindblad-blogg/?p=422


Hälsningar
Stefan Lindblad