Friday, July 01, 2005

Datagjorda illustrationer helt för hand

Datagjorda illustrationer gjorda helt för hand. Ja faktiskt. Vad är så konstigt med det? Inget. Datan är ett verktyg med program som inehåller pennor, penslar och all sköns teckning och måleriverktyg. Att de är gjorda i en dator får fortfarande en del att ifrågasätta en konstnär och illustratörs kunnande. Vad är det ett tecken på...

Illustration Stefan Lindblad 2004 copyright.

Det ena utesluter inte det andra. Skulle denna ha varit mer värd om den varit gjord utanför datorn? Inte för mig. Det som skiljer denna i min ögon från pappersorginal är att denna inte går att hålla i handen och titta på samtidigt, på det sätt som en teckning på ett papper. Men samma skicklighet om man så vill krävs för att få till det. Det jag själv känner dock är att jag har en kunskapsbas att stå på för att jag dock tecknar så mycket på papper. Handens kraft när den nuddar pappret med pennans udd. Det som raspar, får papprets fibrer att böjas fram och tillbaka utifrån pennans färd över pappret, i kontrast till min wacoms pennas plast spets. Och visst, det är mer sensuellt på nått sätt att teckna för hand. Men det kan vara annorlunda känsla för någon annan.

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

No comments: