Wednesday, August 03, 2005

5 minuters kafébesök löser kreativ knut

Det är märkligt men det som kan ta mig timmar och upp till en dag att lösa, kan en sittning med samma ritblock på ett kafé lösa på fem minuter. Å andra sidan, om det bara är brats som besöker fiket så tar det 5 sekunder att förstå att det här kommer inte lösas. Speciellt när de sätter sig vid bordet bredvid och snackar om "brudar", supa helrör och snabba bilar.

Ibland kan besöket på Press Stop och bläddrandet i nya magazin, eller ett besök på Matton, Kreatima, Masters, Jordi och kolla på pennor, känna på pappers kvalitéer, ta på färgtuber - och sen en fika på 5 minuter på favvofiket lösa den kreativa knuten.

Mia, min flickvän/sambo, gav mig för ett antal år sen tipset att köpa hörlurar och lyssna på musik när jag sitter i ateljén och jobbar. Det var en mycket bra idé, sen gick min gamla CD spelare sönder.

Internet radio har funkat en tid, men sladden sitter fast i datorn så... ja. Kom nyligen på att Clas Ohlson har småradior, en sån där liten jag första gången tog på tågluff genom europa, så jag drog dit och inhandlade på stående fot en liten radio för 129:-, inte mp3 bara radio. Nu kan jag gå och lyssna samtidigt på radio stockholm eller P2. Och jag kan sitta på fiket runt hörnet dessutom med radion på - räddad! Okey, nu ska jag bara se till och få de där målningarna och illustrationerna gjorda också.


Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

No comments: