Wednesday, August 24, 2005

Liten historia om min konstnärliga debut

Jag har varit verksam som konstnär och illustratör sedan 1987, då jag som ung man debuterade med min första konstutställning och illustrationsuppdrag. Debuten som konstnär gjorde jag på Klostergalleriet i Gamla Stan i Stockholm. Det var en kvinnlig och en manlig gallerist. Han ville inte ställa ut mig men hon sade ja, och hon fick som hon ville där hon satt bakom sitt skrivbord, vilket självfallet gjorde mig mycket glad. Deras diskussion fördes mitt framför mig, inför öppen ridå, högljutt och hetsigt från mannens sida. Hon var lugn som en filbunke. När jag sen fått ett JA gick jag till "Sundbergs konditori" i Gamla Stan där mina vänner Sofia och Martin väntade. Högljutt glad ropade Sofia och Martin över min "succe". Själv kunde jag inte fatta att det var sant. Klostergalleriet finns inte kvar längre, undrar vad som hände sen.

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

No comments: