Tuesday, September 27, 2005

Blogg kommentarer överskattat eller?

Är puritanska bloggares krav på rätten att få kommentera överskattad? Hur viktigt är det att få kommentera när kommentarerna blir få, och ibland inga. Ta exemplet när min vän H. fick frågan om varför han inte hade lagt in möjligheten till kommentarer på sin blogg, och således (snart ett anakronistiskt ord..) aningen anklagad för att inte vara en renlärig bloggare, inför möjligheten till just kommentarer, så uteblir trots detta alla de "många" kommentarer som skulle infinna sig. De kommer, men inte i den mängd som puritanerna vill få det till. Detta får inte herr H. att sluta skriva, men puritanerna kanske skulle sluta skriva på näsan om vad alla andra ska göra och inte göra.

Jag gillar kommentarer men hur viktigt är det med kommentarer egentligen? Samtidigt hur kul är en blogg utan möjlighet till samtal. Oberoende av detta: nu ska jag fortsätta teckna mina illustrationer som snart ska vara klara. Illustrationer till en bok.

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

9 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Stefan Lindblad said...

Jag tog bort en kommentar för att den var en reklam-spam variant.

I removed your comments becouse it was just another spam-related one. Please go elsewhere.

Anonymous said...

because

Stefan Lindblad said...

So mr. smartypants spellchecks...

still, no stupid advertising please.

write your true name next time instead.

mandyhunor7124 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
mawal said...

Jag anser att bloggande handlar om kommunikation, därför behövs kommentarerna.
Att ha monologer för sig själv på nätet känns ju lite bortkastat på något sätt. :)

Stefan Lindblad said...

Jag tycker också om kommentarer.
Men varför inte monolog. Det skrivs en hel del bra monologer som blir bra pjäser på teatrarna ;-)

Kommunikation är bra. Kommentera på. Jag gör det själv. Det var inte så att jag förespråkar att kommenterandet skulle upphöra. Snarare en betraktelse .

agaton said...

Har du läst mitt inlägg om kommentarer på bloggar?

Det är väldigt mycket viktigare än vad man tror!!!

Stefan Lindblad said...

Hej Anton!

Tack för din kommentar på min blogg om kommentarer.
Låt mig citera slutklämmen på min bloggtext: "Jag gillar kommentarer men hur viktigt är det med kommentarer egentligen? Samtidigt hur kul är en blogg utan möjlighet till samtal."

Jag anser att man ska göra som man själv vill, och inte skriva på näsan om vad andra ska göra på sin egen blogg. Blogg är ju en utveckling av dagboken som funnits på internet sen internet exploderade till allmänheten runt 1995-1998. En dagbok som man bestämmer själv över. Om man sen bjuder in till ett öppet samtal, som jag själv gör, det är ju en annan sak. I övrigt instämmer jag till din text. Bloggen fyller många syften, även som marknadsföring, men för mig även ett samtal och information till de som besöker min hemsida där jag har bloggen synlig: www.canvas.nu

Hälsningar

Stefan Lindblad