Monday, October 24, 2005

Jag blev Månadens brev i Cap&Design

Jag blev helt ovetandes utnämnd till Månadens brev i Cap&Design. Nummer 9/2005.
Hoppas nu bara att t-shirten kommer i rätt storlek, large:-)
Tack Per Torberger chefredaktör.

Så här löd min text i tidningen, då den blev lite redigerad, och så här blev svaret i tidningen

"
Hej Per!
Jag
tycker att du i din ledare i senaste numret (8/2005) bortser från det faktum att din tidning CAP&Design, samt alla andra tidningar, bidrar till den minskade konkurrensen när det gäller grafiska program. Och du missar också att Quark inte bara är en frisk fläkt, utan att Corel med sin grafiska svit tillsammans med Painter snart nog är den sista att kunna konkurrera med Adobe.
Den dagen bara Adobe, hemska tanke, finns kvar så kommer inte programmen att utvecklas så mycket mer. Det är väl dags ni tar skriver om andra programsviter också, såsom Corels grafiska svit, för att ge nya såväl som gamla inom yrket att se alternativen, och att de faktiskt är "riktiga" alternativ.

Tack i övrigt för bra tidning."

Svaret från Per Torberger, chef.red.
CAP&Design

"
Hej Stefan!
Visst har CAP&Design har en del i skulden till Adobes dominans. Men det har sina förklaringar, framför allt två viktiga skäl:
1. Adobe har fyra stora program: när vi skriver om ett layoutprogram, illustrationsprogram, bildbehandlingsprogram och webbeditorer kommer vi att skriva om Quark, Corel och Macromedia, samt Adobe, Adobe, Adobe och Adobe.
2. Adobes program är de största i branschen och följaktligen de program flest vill läsa om.
Men vi försöker aktivt att täcka in så många populära program som möjligt. Under det senaste året har vi också skrivit om bland annat Painter. Under hösten kommer du förhoppningsvis också att kunna läsa om bland annat Macromedias nya svit.
Att Adobe en dag kommer att vara den ende aktören i branschen för grafiska program finner jag otroligt, vilket jag också försökte säga i min ledare. Det har helt enkelt en tendens att lösa sig självt. Finns det en marknad, finns det alltid folk som vill in på den. Finns det få som tuggar marknadskakan, kommer fler att vilja ha en bit.

Mvh

Per Torberger"

Tack för t-shirten, om den dyker upp ;-)


Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

1 comment:

Lars said...

Jag skrev också till Cap & Design i samma ämne. Per verkade uppriktigt intresserad, vi får se vad som kommer ut av detta. Kanske du vill medverka på något sätt?