Thursday, October 20, 2005

Tips & tricks, digitalt & pigment

Alla jobbar vi inte med Adobes utmärkta produkter, själv använder jag Corels utmärkta program. På websidan Pixel2life finns en hel del om hur man jobbar i datorn med bland annat Coreldraw och Photo-paint, på engelska. Kom ihåg att när ni klickar i vänster kolumn på respektive programvara, så kommer i mittenkolumnen först ett par radannonser synas. Scrolla därför ned ett par klick så ser ni tipsen där. Själv använder jag dagligen Coreldraw sviten och nr 12 finns nu även på svenska. För er som inte valt programvara ännu kan det vara en bra idé att kolla in priset kontra adobes variant, speciellt om du är frilansare. Och ladda ned en provversion och se om du trivs med programmet. Om du söker anställning så kommer troligen de flesta i det här enfråge-landet begära att du kan adobes produkter. Så är livet, men i kontrast till vad många må säga som lever kvar i gamla osanna föreställningar om corels program så har inga av mina kunder klagat på mina illustrationer och andra bilder gjorda i Coreldraw och Photo-paint. De har troligen inte ens fattat att jag INTE använder adobes photoshop eller illustrator. Att jag en gång valde coreldraw graphic suite var för att jag inte trivdes med Photoshop 5,5 och att Corels program på den tiden var väldigt mycket billigare. Om detta kan ni läsa i mitt tidigare inlägg här
Nu är jag ingen motståndare till adobes produkter, och jag är inte heller motståndare till mac-datorer, men jag använder PC och Corels program för att det blir billigare. Och i det här fallet så blir det INTE sämre kvalité.

Nu ska jag iväg till den andra ateljén och jobba med mina nya acrylmålningar som jag snart ska visa upp för galleristen som fått vänta alltför länge på att jag ska komma och visa upp dem. Vilka verktyg? ;-) jag använder vita borstpenslar, toapapper och acrylfärg av märket Daler-Rowney, "Cryla".

Cryla sägs vara den första acrylfärgen för proffessionellt användande. Den sägs också vara den bästa. Hm, det är som alltid en smaksak, det finns säkert de som föredrar Golden acrylics. Jag vet en som gör det. Men jag själv föredrar idagsläget utan tvekan CRYLA artist acrylics. Som gammal oljefärgsmänniska blev jag lycklig när jag fick Cryla artist acrylics på mina penslars borst. Det "hände" saker på en gång. Som att gå från en violin tillverkad på Åhlens till en Stradivarius. Och är man som jag en som gillar förpackningar och känslan av en färgtub i handen så kan jag bara säga att Crylas tuber ligger jäkligt bra i handen. Korken är lätt att öppna ;-) . Men framförallt så är det en förbaskat bra färg. I Stockholm hittar ni den på konstnärshandeln Jordi.









Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

No comments: