Wednesday, February 08, 2006

Mer illustration tack!

Skrev detta på Cap&Designs forum.
Mer illustration tack!
Det finns säkert flera miljoner skäl till varför det används eller inte används illustrationer i media som reklam och tidningar. Det används en hel del, men det skulle kunna användas mycket mer. Tidningen Wired är ett kul exempel på en tidning som dessutom vågar använda sig av illustrationer till "allvarliga" artiklar, som verkar se illustrationens kraft. Slentrianen verkar få många uppdragsgivare att för enkelhetens skull, och möjligen osäkerheten?, välja foto. Inget fel i foto, jag älskar bra foto, men min rent egoistiska vilja är: mer illustration tack! Dessutom som en AD på en reklambyrå sade för ett tag sen till mig; med illustration kan man som företag få en starkare igenkänning." Ja något åt det hållet sades i alla fall. Det tråkigaste jag dock hört var när en AD på en tidning sade till mig att "illustration, det ser jag bara som dekoration". Skrev om det lite närmare på min blogg tidigare, läs här>>.

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

No comments: