Monday, March 20, 2006

Wacom - digital ritbräda

Hej!
Då många som kommer hit, som söker info om & finner min text om Wacom Digitalt ritbräde, hittar till denna äldre text, får jag rekommendera att läsa denna nyare och uppdaterade text om Wacom Intuos4.
Wacom Intuos 4 - klicka här >>
Wacom Intuos 3 - klicka här >>

Jag skrev ett inlägg på Cap& Designs forum och tyckte jag kunde publicera det här också. Kanske finns någon annan som också undrar om digitalt ritbräde som Wacom.

"...Om du nu skulle köpa ett ritbord av märket Wacom, men inte ha pengar just nu för de dyrare så finns det billigare varianter av märket wacom som fungerar mycket bra.
Själv har jag sen länge en Wacom Intuos. Den har hjälpt mig mer än en gång i mitt arbete som illustratör. Jag arbetar på heltid med det och illustrerar en hel del digitalt. Det är inte alla som ser att det är tecknat digitalt... dock använder jag dagligen papper & penna. Går alldrig utan mitt skissblock!

Om jag fick föreslå så skulle det vara att om inte köpa en Intuos, den dyra ca 4000-5000 :-, istället köpa varianten de kallar för Graphire. Jag har inte använt den själv, men illustratörskollegor har sagt att den fungerar utmärkt, och den ligger på ca 1000-1500:-.
Och det är ju lite mer överkomligt.

Sen är det också en inlärningskurva. Att gå från mus till penna är speciellt bra om man tecknar men kanske inte lika kul om man är revisor. Istället för att röra musen millimeter fram och tillbaka på musmatan, får du med Wacompennan röra dig över hela ritytan. Istället för bara handledsrörelse blir det hela armen OCH handled samt fingrar. Som när du flyttar en penna på vanligt papper.
Större rörelser helt enkelt.

Lycka till

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär



Tack för blogg-support!




9 comments:

Leif said...

Har funderat på att skaffa en såndär, wacom så det är bra att jag fick läsa det här.

Fast det får nog vänta med ett inköp skulle jag tro.

Stefan Lindblad said...

Hej Leif!

Kul att min text om Wacom ritbrädan kunde vara till hjälp.
Innan jag köpte den så förstod jag inte riktigt hur mycket den skulle betyda för mig i mitt dagliga jobb som illustratör.

Såg också att du på din egen blogg verkar gilla concept art och fantasy. Då kan jag rekommendera dessa tre webbsidor. De kan säkert vara till inspiration och mycket bra om du i framtiden skulle vilja jobba med just concept art osv.

Dessa är: www.cgchannel.com
www.cgsociety.org
www.conceptart.org

Lycka till!

Stefan Lindblad

Håkan said...

Intressant inlägg då jag verkligen har varit sugen på att handla in ett wacombord länge, länge. Nu tror jag att det ska bli av!

Håkan said...

..men en följdfråga. Hur stort bord behöver man? Förstår att svaret kan vara rätt så individuellt men vad funkar för dig?

Min budget säger mig nämligen att valet står mellan att köpa en liten intous eller en lite större graphire...

Stefan Lindblad said...

Hej Håkan!

Tack för bloggbesöket.

Jag själv använder mig av en intuos där ritytan är A5, vilket gör en wacombräda som är större än A4 i yttermått.
Den har nu ett par på nacken ;-) men lika utmärkt fortfarande.

Såg på din blogg att du just beställt en graphire 4, bra. Den är alldeles utmärkt.

Bortsett från alla extra funktioner som finns på de olika wacom brädorna så är det för mig personligen upplösningen som är den viktigaste. Och just denna skiljer sig från Intuos till Graphire, men graphire är utmärkt att rita med.

Storlek på brädan frågade du om. Jag föredrar den jag själv har, A5. Den är tillräckligt stor så att den är lätt att ta med på resa, A6 är också okey, dock är det så att de större formaten över A5 har fördelar, men jag klarar mig utmärkt med min.

Ha kul

Stefan Lindblad

Stefan Lindblad said...

Glöm inte att liten bräda, zooma in och kolla pennstrecken. De kan bli taggiga. Du kommer fatta när du du börjar rita att ibland måste du korrigera dina pennstreck i efterhand.

Lisbet said...

Tack för din text om ritbrädan. Nu tänker jag investera i en sådan.

Sedan tar jag till mig alla andra kenp, sidor etc som du verkar ha på din sida.

MÅNGEN TACK - jag kanske lägger en länk till dig på min blogg. Jag vill så gärna komma tillbaka. Får jag göra det?

Lisbet said...

Glömde fråga en sak - har letat efter brädan och läst.

Fungerar den bara på MAC? inte på PC?

Stefan Lindblad said...

Hej Lisbet,

Visst får du länka till min blogg från din. Tack tillbaka för det.

Wacom fungerar för både MAC & PC. Det går alldeles utmärkt.

Installera den eventuella CD, med drivrutiner, som medföljer. Om man inte installerar den så kan Wacom bli lite knasig. Den kan verka fungera på en gång, men det är först när CD är installerad som den fungerar som bäst. Den blir då mer synkad med din dator.

Om man inte behöver de extra funktionerna som kommer med Intuos, som jag bland annat har, så fungerar en Graphire och Bamboo alledels utmärkt att både teckna, måla och fixa foton med.