Friday, May 19, 2006

En arbetsdag med konst och kaffe

 












Jag gör illustrationer och skissar i mitt skissblock i stort sett varje dag. Inget konstigt i det. Skissblocket är min nära vän, partner och arbetsverktyg.

Om ni har tidningen "Vår Bostad" framför er så kan ni se just denna illustration jag först gjort för en annan tidning, och som nu blivit återpublicerad i just Vår Bostad.

Jag brukar inte skriva på bloggen om vad jag gör på dagtid, som en dagbok, men gör det idag. Igår startade jag som vanligt dagen med en frukost som innebär nymalda kaffebönor, för tillfället den som Nordqvist kaffe förnämligt börjat kränga i butikerna. Till kaffet en macka med ost och grönsaker på.

För att citera Nordquist hemsida gällande kaffet:


CLASSIC ESPRESSO NERO är en komposition med toner av mandel, kakao och vanilj i en lång balanserad eftersmak. Det är en djup och kraftfull espresso med tydlig nötkaraktär. Classic Espresso Nero är den perfekta basen i Caffè Latte eller Cappuccino.

Om jag får lägga till en egen kommentar så är det att Äntligen! finns det en svensk kaffemakare som kan göra espressokaffe så att det smakar gott och mycket. Dessutom i en förbaskat snygg förpackning. Enda jag har att säga som kritiskt är texten på burkens baksida "För bästa resultat rekommenderar vi Classic Espresso endast för espressomaskin" där hade jag själv valt att lägga in symbolerna av en espressomaskin och varför inte en Mochabryggare. Så har italienarna gjort länge och det ger i mina ögon en mer inbjudande känsla. Löjligt eller inte men den där texten höll mig borta först från att köpa detta eminenta kaffe. Byt till symbol eller ta bort den begränsande texten!

Nu har det helt plötsligt blivit svårt att få tag i kaffet i de butiker jag gått till för att köpa kaffet, slut i hyllorna helt enkelt. Fick tag i en, den sista på hyllan. Den svarta burken det vill säga. Lugnet lade sig, frukosten räddad.

Vad annars, jo åter igen gick jag på ett kundmöte och visade min mapp med illustrationer för en riktigt trevlig person, projektledare på PREVENT. Goda kakor och en kopp choklad för mig, han tog kaffe. Ett inspirerande möte som tog nästan 1,5 timme. Långt möte då de flesta "visa mapp mötena" tar 15 - 30 minuter. Efter en koll av e-mailen på "fashionabla" McDonalds på Götgatan, de har numer Sidewalk Express datorer där, tog jag mig snabbt tillbaka hem för att lämpa av prylar, sen ned på stan igen för en träff med Steven Savile, författare av Sci-fi och horror historier. Steven och jag träffades på ett fik, gamla waynes på Gullmarsplan och blev snabbt vänner. Har gjort ett jobb på grund av honom. Får skriva mer om det i framtiden om jag kommer ihåg. Vi satt i 2,5 timme och snackade fotboll, konst, illustration och livet. Ja vet det låter klyshigt så här i text, men det var vad vi gjorde och det var riktigt kul. Och även det inspirerande! Sen iväg och hämtade upp Mia min sambo/flickvän på jiu-jutsu klubben. Mia jag älskar dig!

Stefan Lindblad
illustratör och konstnär
http://intressant.se/intressant

No comments: