Wednesday, May 24, 2006

Sanningshalten i media och på bloggar

Jag skrev ett svar på en annan blogg: http://promemorian.blogspot.com/2006/05/kvllspressen-kritiserar-bristande.html. Så här löd det: Det är självfallet viktigt att det som skrivs är rätt och riktigt, vare sig det är på en blogg eller ej. Sanningshalten i det som skrivs ska jag kunna lita på när jag läser en text på en blogg som säger sig vare en sanningsenlig blogg, vad nu det är... Nu vet jag ju att inget är sant bara för att det är nedskrivet i bläck eller nollor och ettor, och det lustiga i saken är ju som ni här poängterat att det kommer såna reaktioner från kvällspressen. Men oberoende om det kommer från en blogg eller annan media så anser jag det alltid som förkastligt när det mediamobbas. Och det sker både på en blogg som annan media tyvärr.

Svensken är ofta en konflikträdd människa som lätt spyr galla och osanning om andra i skydd av en blogg eller tidning. Sorgligt men sant. Skulle önska att svensken var mer rakryggad.

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

No comments: