Friday, June 30, 2006

Olika stilar & tekniker - helt normalt

Det händer att när en uppdragsgivare sett mitt arbete, och upptäckt att jag arbetar i olika stilar, blivit osäker om vilket uppdrag de ska ge till just mig, på grund av att jag jobbar i olika tekniker/stilar. Som tur är händer detta inte så ofta, men dock så händer det. Nu kan ju frågan ställas varför det ska vara ett hinder till att ge uppdrag. Motsatsen finns ju trots allt också. Det är ofta just min möjlighet att arbeta i olika stilar/tekniker som jag fått just så pass många uppdrag att jag faktiskt kan överleva i mitt yrke som illustratör & konstnär.

Samtidigt anser en del illustratörer att det är just att de är så konsekventa i sin enda teknik/stil som de kunnat göra sig ett namn och just överleva i sitt yrke. Det är som livet i övrigt egentligen, kontrasterna, motsatserna är det som ger en bild, ett verk liv. Precis som livet självt. En balans mellan kontraster.

Ibland kan en uppdragsgivare inte komma förbi det som den ser som ett hinder - de olika stilarna/teknikerna och ger inte uppdragen till en. Så är livet, men egentligen borde det inte vara ett hinder, utan snarare se till vilken stil de fallit för och sedan ge uppdragen till en med önskemål om just den specifika stilen. Det är det redan andra som gör. Och trots allt så är mina stilar uppdelade i huruvida jag gör ett collage, en vektorillustration eller en pennteckning. Verktygen och materialet formar stilen helt enkelt.

Stefan Lindblad
illustratör & konstnär
http://intressant.se/intressant

2 comments:

Krister Flodin said...

Håller med... Ofta är det så att uppdragsgivarna har sett en viss bild och vill ha just den. Drömuppdragen är när ADn litar på en och endast ger ett fast ramverk men fria händer att hålla sig inom ramen...
Jag har på senare til börjat tajta till mina stuk pga att det faktiskt är lättare att marknadföra sig då.

Kör så det ryker... Krister

Lars said...

Ja, i så fall skulle ju en konstnär som Paul Klee vara diskvalificerad som illustratör. Han var ju en verklig kameleont.