Monday, December 04, 2006

Illustration - gjord i juni publiserad i November

En illustration är oftast, när det kommer till redaktionella ilustrationer & storyboards, använda väldigt snabbt. Men ibland tar det ändå lite tid - lång tid - tills de kommer i tryck. Pressläggningen är olika för olika typer av tidningar helt enkelt.

Ta detta som exempel: det svenska flybolaget Fly Nordics magazin Clear Skies. Omslaget visar en bild på Mads Mikkelsen. Snyggt omslag, men längre in i tidningen på sidan 22 finns artikeln som jag illustrerade. En artikel om dataspelsmarknaden, i vilken det bland annat sägs att dataspel spelas inte längre bara av små finniga grabbar, utan till stor del av medelålders män i 30-45 års åldern. De som en gång var just dessa smågrabbar.

I tidningen intervjuas redaktörerna för tidningarna Level & Manual. Och de pratar om det svenska uppsala företaget Starbreeze som satte Sverige på spelmarknadens karta med dataspelet: The Chronicles of Riddick.

Den här illustrationen gjorde jag i juni 2006 men det var först till detta novembernummer som den kom i tryck, men jag klagar inte. Med Mads Mikkelsen på omslaget och som James Bond skurken i nya James Bond filmen Casino Royal.

En annan illustration jag gjorde tidigt i february för tidningen Sia publiserades först lagom till valet i år. Många månader senare alltså. Så med andra ord, det kan ta ett tag innan vissa illustrationer kommer i tryck trots att jag själv kanske får en vecka på mig att bli klar med själva illustrationen. Resultatet för november nummret av Clear Skies magazine ser du här bredvid. Klicka på bilden för lite bättre kvalité på jpg-bilden. Men vill du se den helt utan tidningslayouten gå då till min hemsida under illustration>teckningar. www.canvas.nu . Jag gjorde teckningen genom att först teckna i mitt skissblock - MOleskin för den som undrar ;-) och sen scannade in den för att sen teckna den från början så att säga i datorn i dataprogrammet Corel Photo-Paint. (motsvarighet till Photoshop)

Hoppas ni tycker om den. Jag gillade att göra den. Idén med den är att killen som tittar på oss tittar på dataskärmen och husen och karaktärerna runt om är själva spelet, ganska uppenbart antar jag ;-)

Sefan Lindblad
Illustratör & konstnär
http://intressant.se/intressant

No comments: