Monday, December 08, 2008

Jag köpte ren glädje - pennask från Daler Rowney

Under sommaren i år, reste jag med min flickvän Mia till London igen.
Under de sista dagarna gick vi in i en liten konstnärsmaterial butik. Jag tror att det var nära till Holland Walk & Kensington High Street. Det var rea, alltid kul när man är på en semester :-) Men jag skulle ha köpt den här pennasken från Daler Rowney ändå. Jag menar, hur skulle jag kunna tveka. Titta bara på det. Snyggt och underbart. Och bra pennorna också.

Stefan Lindblad
Illustratör och konstnär

5 comments:

Terése said...

hej stefan,
jag är en illustrationsintresserad nittonåring som nu söker all information jag kan få om illustrationsyrket. jag undrar vad du har gått för utbildningar? (svara gärna till min mail terese.karl@hotmail.com, så att jag inte missar svaret)

vänliga hälsningar

Stefan Lindblad said...

Hej!

Först illustration är inte bara bokomslag, och tidningar. Illustration är många olika sorts yrkesgrupper. Film, Spel, böcker, tidningar, reklam, serier och mer än så. Bara inom film och spel finns det olika specialiteter.

De skolor du får titta på i Stockholm det vill säga är dels vanliga konstskolor som Idun Lovén, Konstskolan i Stockholm, Beckmans, Forsbergs och konstfack.

Jag föreslår att du tittar i telefonkatalogen över konstskolor, sedan går in på respektives hemsidor. Där skriver de förhoppningsvis om de tar upp just illustration. Den som uttryckligen har en linje i illustration är Konstfack.

Här ett par länkar till gamla bloggposter här på min blogg.

http://stefanlindblad.blogspot.com/2006/12/jag-fick-en-mail-frga-om-illustration.html

http://stefanlindblad.blogspot.com/2006/05/vilket-illustrationsverktyg-behvs.html

http://stefanlindblad.blogspot.com/2007/10/fick-email-frga-skillnaden-illustration.html

http://stefanlindblad.blogspot.com/2007/09/svenska-tecknares-kampanj.html

Lycka till
Stefan Lindblad

Stefan Lindblad said...

Och ett tips till.
Kolla in Svenska Tecknares hemsida.
Det är organisationen i Sverige för illustratörer & grafiska formgivare.

www.svenskatecknare.se

Stefan

Terése said...

Tack så hemskt mycket! Ja, det är ett stort område. GDI på konstfack är mycket lockande, dock behöver jag mer kött på benen innan jag lyckas ta mig dit. Nu gäller det bara att hitta rätt väg dit. Tack för din hjälp!

Stefan Lindblad said...

Hej!
Visst kan vi alla behöva mer kött på benen, men låt dig inte stoppas av att du blir för självkritisk. Vilket vi alla kan bli. Sätt igång bara. Sök. Det tar ibland år att komma in. Men kommer du inte in, så är inte det hela världen. Många illustratörer och konstnärer har inte gått en enda skola.

Webbsidor att kolla in är:
www.cgchannel.com
www.computerarts.co.uk
www.coreldraw.com

Alla dessa tre webbsidor har forum, och gallerier.

Och tänk på att för att bli illustratör, lyckosam, handlar inte bara om att illustrera bra, det handlar mycket om business. Tänka affärsmässigt. Våga förlora uppdrag för att få uppdrag. Inte göra gratisjobb för att man tror att det får en in i branchen. Jobba aldrig gratis.

Håll dealines. Om du sagt 25 januari, då måste du senast vara klar den 25 januari. Skaffa en hemsida. Börja kanske med ett bloggverktyg eller hemsidesmall.

Ta alltid betalt. Läs svenska tecknares hemsida. Bli medlem där. Fråga dem tills du blir medlem. De brukar svara även ickemedlemmar.

Glöm aldrig att kolla runt på internationella sidor och tidningar om vad som händer. Försök alltid utveckla dig själv, genom att titta och prova på, hur andra skapar sina bilder. Men samtidigt, kopiera inte, utan bli inspirerad endast.

Stefan