Tuesday, January 06, 2009

Corel Photo-Paint X4, effekter & specialanpassade Halftones


Illustration copyright Stefan Lindblad 2009


I Corel Photo-Paint X4 (jag använder den engelska språkversionen) finns det flera effektfilter man kan använda. Halftone är en. Men en annan trevlig sak är Texture> Canvas filter. Om du väljer "Other" i Texture> Canvas dialogrutan kan du använda ett texture effekt filter som du skapat själv, eller de förinställda de som levereras med programmet. Halftone i effekter går utmärkt att använda, men jag vill ha ännu mer kontroll över Halftone, och gör därför egna när det behövs.

Så genom att använda Texture> Canvas gör jag mina helt egna bilder som Halftone texture filter, som jag sedan lägger in i mina illustrationer. I denna illustration kan du se i illustrationens ansikte, och i bakgrunden. På bakgrunden har jag lagt till en förinställd linneduk textur från just Effects>Texture>Canvas. En annan sak är konturerna till textobjekten i Photo-Paint X4. Det kan vara snabbare att göra, men det är bara 4 steg som tar 3 sekunder. Inte mer. Så länge du vet precis hur du vill ha det. Och så länge du använder snabbkommandon på tangentbordet.

I denna illustration använde jag Lens filter i Object Docker (objekthanteraren), såsom Contrast Enhancement, Add Noise och Posterize Lens filter. Och naturligtvis Merge  Mode: addera, subtrahera och Hard Light effekter. Jag använde två olika specialanpassade texturer av mina egna Halftones för ansiktet.

På rubriktexten som har en ytterkontur, använde jag en perspektiv effekt. För att lägga till en ytterkontur på text i Photo-Paint: markera texten, tryck på tangentbordet Ctrl + M, tryck sedan P, välj pensel och storlek på pensel, högerklicka på musen och välj Brush strokes.

Ha kul!

Stefan Lindblad
Illustratör, grafisk form, konstnär



No comments: