Friday, January 02, 2009

Corel Photo-Paint X4, egna anpassade färgpaletter

















Corel Photo-Paint X4, del av CorelDRAW Graphics Suite X4

När jag arbetar med en akryl-eller oljemålning på duk i studion har jag min uppsättning färger och penslar jag använder på ett bord bredvid mig. Och mina skisser för en målning på ett papper eller i mitt skisblock. Men ibland digitala skisser jag gjort i Corel Photo-Paint och min Wacom Intuos3 tablett.

På samma sätt jag arbetar med färger i verkliga livet, använder jag paletter av färger i Corel Photo-Paint X4. Jag använder både standard färgpaletter samt specialanpassade paletter jag satt ihop själv, med färger som jag kommer att använda för en viss bild. När man arbetar med digitala konstverk eller illustrationer såsom digital måleri, teckningar och slutligen kanske en illustration av något slag, är att kunna göra sina egna specialanpassade färgpaletter. Att göra en egen färgpalett är mycket enkelt i Corel Photo-Paint X4. Ett sätt är att helt enkelt välja en uppsättning färger man använder ofta, eller välja ut färger på annat sätt. Ett sätt är att använda en bild som på ett eller anat sätt tagits in digitalt i datorn. Det kan vara via sin digitalkamera, scanner, exempelvis en akvarell, målning, teckning, tidning. Eller Google bilder. Helt enkelt vad du nu vill använda som färgreferens, och som du kan öppna i Corel Photo-Paint.

Öppna en referensbild i Photo-Paint som har de färger du vill använda. Gå sedan via programmets "Window, Colour Palette" och "Create Palette from visable" (jag använder engelsk språkversion av programmet). Nästa steg är den palett dialogruta som öppnas. Alla de färger som finns i bilden har nu blivit en färg som nu finns med i färgpaletten. I palettdialogrutan väljer man antingen alla färger som syns, eller tar bort de man inte vill använda. Klicka OK och stäng ned referensbilden. Öpnna nu din nya egna färgpalett som du namngett. Gå via "Window, Colour Palette" och "Colour Browser". Detta öppnar ett antal paletter, varav den ena är den nya. Färgpaletten används på samma sätt som med alla standard paletter i Corel Photo-Paint.

Stefan Lindblad
Illustratör, grafisk form, konstnär

Tack för blogg-support!







No comments: