Monday, January 12, 2009

Wacom - digitalt ritbord som rockar!

Hej!

Sen jag skrev denna text nedan omWacom Intuos3, har jag skrivit en ytterligare ny text i och med släppet av den nya ritplattan Wacom Intuos4. Läs här>

Intuos3 är superbra, intuos 4 är ännu bättre, lovar! Men denna text här fungerar i alla händelser bra för Wacoms ritplattor i allmänhet. Rekomenderas om ni vill veta lite mer.

För er som läst min tidigare post om Wacom digitala ritbräda, här är en uppföljning.

Jag arbetar som illustratör på heltid och använder Wacoms digitala ritbord för allt mitt arbete både i CorelDRAW X4 och Corel Photo-Paint X4. Och jag använder en scrollmus från Logitech att zooma med. (Med scrollmusen zoomar man in och ut när man använder CorelDRAW Graphics Suite X4.) Mitt förslag att bara använda Wacoms digitala ritbrädor är på grund av dess överlägsna enkelhet gentemot konkurrenter. Och själva kvalitén i hur den är tillverkad. Ingen Wacom jag haft har någonsin gått sönder, bara en sån sak, och jag använder den dagligen, bortsett från undersidans gummikuddar där en kudde lossnade. Det finns fyra gummi kuddar som hjälper till att få brädan att ligga fast mot hala underlag. Deras pennor, både standard varianterna och extra pennorna man kan köpa från Wacom är även de av hög kvalité. De Wacom brädor jag använder är Wacom Intuos A5 och Wacom Intuos3 A6 Wide. Dessa storlekar fungerar utmärkt för mina behov. Och Wacom Intuos3 A6 Wide (min favorite) är inte dyr heller. Wacom erbjuder flera typer av digitala ritbrädor, så det som är ett måste för dig i storlek kanske inte är ett måste för någon annan. Det finns inget "måste" när du använder en Wacom. Det färstår du förstår när du går från att använt en Trust tablett/ritbräda till en Wacom tablett/ritbräda. Inga mer ord behövs egentligen. Som att gå från tröskverk till ren glädje.

Om du inte vill betala det extra som kommer med en Wacom Intuos3, kan jag rekommendera Wacom Graphire 4 eller den nya serien Wacom Bamboo. De kostar i stort sett hälften av priset på en Wacom Intuos3, beroende på var du köper dem. Med den nya Wacom Bamboo får du dessutom en tryck känslighet som är imponerande. Jag har provat alla dessa digitala ritbrädor, och om det inte var på grund av den upplösning och tryckkänslighet jag vill ha, och har idag med Intuos3, skulle jag inte tveka att köpa Wacom Bambo eller Wacom Graphire4. Jag har gjort en hel del proffesionella arbeten med dem alla, när jag gjorde inte hade min Wacom Intuos3 med mig. Och behövde låna en Wacom.

Det finns ingen kvalitet skillnad i förhållande till DPI och PPI vid arbete med CorelDRAW eller Photo-Paint. (Eller Photoshop). Det betyder att när du skapar ett dokument, en bild, i CorelDRAW eller Photo-Paint i låt säga 300 DPI / PPI, med antingen en Wacom Intuos3, Bambo eller Graphire4, så är kvaliteten densamma när du gör bilder & dokument för både tryckt material på papper, såväl som för rena digitala arbeten. Det är när du vill få ut mer av din pensels streck i detaljerna som du kommer se skillnaderna. Om du till exempel i Corel Photo-Paint och Corel Painter målar en akvarell, så blir detaljerna ännu bättre med en Wacom Intuos3. Den efterliknar verkligheten mycket mer. Med mer subtila detaljer och övergångar. Men i alla digitala ritbrädor från Wacom är kvalitén utmärkt. Och du behöver nästan ett tränat öga för att se skillnaderna.

Om du arbetar som Art Director, grafisk formgivare eller göra dagliga arbete som inte behöver vara lika extrema i detaljrikedomen, så som många illustratörer och konstnärer behöver, så är det mer än okey med en Bambo eller Graphire4. Samtidigt kan sägas att många illustratörer och konstnärer kommer aldrig behöver detta heller. Eftersom de inte arbetar i en sådan stil eller teknik.

Du behöver inte ha den största storleken digitala ritbrädor. Om du älskar stora ytor att arbeta på så kan en stor storlek kanse vara något för dig, men eftersom jag gillar att sitta utanför min studio, på kaféer och vill kunna arbeta vart jag än går, så är den mindre Wacom Intuos3 A6 Wide min absoluta favoritstorlek . Lätt att lägga i min ryggsäck tillsammans med min laptop och skissblock och pennor. Detta i total motsats till en illustratörskollega jag brukade dela studio med. Hon köpte den största Wacom Intuos hon kunde hitta på marknaden. Som konstnär har jag gjort en målning i 192 Kvm och andra målningar i stora storlekar, så det är inte heller nödvändigtvis så att du köper en mindre storlek bara för att du göra små bilder, det har ingenting med det att göra, när det kommer till kvalitén

För den som en Graphire4 innan, kommer känna sig bekväma med denna nya Bamboo serien. Och om de vill byta upp sig till en Wacom Intuos3 kommer de känna sig hemma. Jag skulle vilja påstå att om du har gjort ett beslut om tryckkänslighet och upplösning, så är det bara en fråga om mobilitet. Designmässigt föredrar jag utseendet på Wacom Intuos3, och efter det Bamboo Classic i svart färg. Som ett PS. att jag inte nämner Wacom Cintiq och andra nya modeller är för att de helt enkelt inte är några jag använt i mitt arbete.

Här är en länk till ett tidigare inlägg av mig om Wacom på min blogg för dem som läst den.

Stefan Lindblad
Illustratör, grafisk form, konstnär

Tack för blogg-support!




6 comments:

Åsa said...

Tack för din utförliga beskrivning av Wacoms ritplattor!

Jag står i valet och kvalet mellan en Bamboo och en Intous3 (A6).
Tycker du att det är värt att spara lite extra till en Intous?

Jag är en simpel hemmaanvändare, men när jag tecknar på papper är jag lite petig med penna och underlag.
Stämmer det att Intousen har bättre penna/pennspetsar?

Tacksam för svar! :-)

Stefan Lindblad said...
This comment has been removed by the author.
Stefan Lindblad said...

Hej Åsa!

Wacom Bamboo har inte lika många olka sorters pennor att tillgå som Wacom Intuos3. Med olika sorters pennspetsar. Se denna länk http://www.wacom-shop.net/cgi-bin/wacom.storefront/498186d9015d79a8273f4ddcef2606e8/Catalog/1111

Själva idén med Bamboo är att sälja en billigare modell för en större konsument grupp. Inte en sämre penna eller ritplatta, för Bamboo är bra. Intuos vänder sig till yrkesverksamma bildmänniskor med krav på mer "verktyg" med fler möjligheter till finlir. Med det sagt så har Intuos3 mer att erbjuda i verktygslådan så att säga. Men Bamboos penna är en bra penna. Och Bamboo ger dig en bra tryckkänslighet, vilket betyder att beroende på hur hårt och mjukt du trycker ned pennan mot ritytan, desto fetare och tunnare blir linjens kontur. Nu är det så att programmen Corel Photo-Paint X4, CorelDRAW X4 som jag använder, samt Photoshops, tillåter tryckkänslighet ja, men inte alla penslar i programmen är designade för att bli fetare eller tunnare när man trycker hårt eller mjukt. Så det beror även på vilka av programmens egna penslar du väljer. Själva spetsens udd är inte nödvändigtsvis sämre, det är tryck känslighetens vidd och omfång som är skillnaden mot Intuos3 tryckkänslighet, och upplösning.

Se det så här.
Bamboo & Intuos3 har båda en blyerstpenna i skålen, men Intuos3 har fler pennor och penslar.
Dessutom Intuos3 tryckkänslighet i detaljrikedomen är väsentligt större.

Om du väljer mellan en Bamboo Classic, den svarta, och en Intuos3 A6 Wide, så är Intuos3 A6 rityta aningen större. Bamboo går väl på en ca 1000:- och Intuos3 i butiken www.Dstore.se på Götgatan i Stockholm, kostar ca 2300:-

Hoppas detta hjälpte lite grand :-)

Stefan Lindblad

Åsa said...

Tackar!!!

Olle said...

Hej
Vet du om det finns ngt ritprogram som kan räkna ytor? Jag är arkitekt och vill slippa skicka skisserna till cadprogram för detta.

hejhej
Olle Below

Stefan Lindblad said...

Hej Olle,

När du säger "Räkna ytor", menar du då dimensioner?

Ritprogram kan vara både vektor program som mitt CorelDRAW och Corel Photo-Paint (motsvarighet till Photoshop), Samt CorelDESIGNER, som är aningen mer teknisk illustration inriktat än CorelDRAW, som trots allt också är utmärkt för tekniska illustrationer.

I CorelDESIGNER och CorelDRAW finns det "dimension tools". CorelDESIGNER har fler dimensions verktyg än CorelDRAW för tillfället, men i övrigt är programmen mycket lika varandra. Och CorelDRAW är väsentligt billigare

Corel Photo-Paint som ingår i CorelDRAW Graphics Suite X4, är det jag "tecknar & målar verkligt" med, och tar sedan själv in bilden i CorelDRAW när jag vill få in Dimensioner placerad i bilden.

Här länk till programmen.
CorelDRAW kan du ladda ned en testversion på.
http://www.corel.com/servlet/Satellite/ca/en/Product/1191272117978#versionTabview=tab1&tabview=tab0

Forum är www.Coreldraw.com

CorelDESIGNER
http://www.corel.com/servlet/Satellite/ca/en/Product/1152105051461#tabview=tab0

Hälsningar
Stefan Lindblad