Friday, July 31, 2009

Drougges gratis eller betala nätbokprojekt

Av alla yrkesgrupper som skall bjuda till och släppa ifrån sig sina nuvarande rättigheter över sitt eget verk, så är det som vanligt författare, konstnärer, illustratörer, filmare och musiker, de egentligen svagare parterna. Om Unni Drougge tycker att man är en bortskämd författare, för att författaren "tar betalt för varje ord de kletar ned" som hon så vackert säger, så är det hennes fulla rätt att tycka så, men varför ska alla jobba gratis, och hoppas på donationer, bara för att hon gör så? Frihet i skapandet är för mig inte att jobba gratis. Vi har alla jobbat gratis innan vi kunde få betalt. Folk levde antingen på allmosor eller jobbade vid sidan om med något annat. Men framförallt kunde de inte överleva på vad de eventuellt fick in, om ens något.

Nej frihet i ens skapande är inte att jobba gratis.

Jag skiter i fildelare, all fildelning är inte olaglig, och folk kommer alltid göra kopior. Jag skiter i de som inte förstår något om upphovsrätt, för de ser åndå bara utifrån sin egen horizont - dataskärmen. Jag skiter i Piratpartiets översittar mentalitet där de försöker lura i folk att deras tekniska nollor och ettor skulle vara annat än just teknik att transportera, en fråga om logistisk teknik. Jag skiter i Piratpartiets EU representant som alltid säger att kreatörer som inte kan leva på sitt skapande har en dålig affärsmodell. Han är ju välförsörjd i flera år i och med EU-jobbet. Nej att jobba gratis är inte frihet i ens skapande. Frihet i ens skapande får man när man äntligen kan börja försörja sig själv. Då man känner att man kan betala hyran på sitt skapande arbete. Att man inte behöver låna pengar. Inte be om allmosor. Och kan känna sig glad och stolt och inte längre vara på ruinens brant.

Jag skiter inte i Piratpartiets integritets frågor eller FRA. Nej, jag vill inte ha ett övervakningssamhälle. Jag vill ha frihet. Men övervakningssamhälle är inte upphovsrätt, det är en annan fråga.

Unni Drougge kan tjäna pengar för att hon blivit känd. Frågan är om hon eller någon annan, om de var helt okända och kom direkt från gatan, skulle tjäna pengar på sitt skrivande om de skänkte bort det helt gratis, nej är det enkla svaret. De skulle behöva leva på antingen allmosor, extra arbete eller heltidsarbete som städare eller på Postens postsortering eller något annat.

På samma sätt som hon säger att hon fick donationer på sin nedladdningsbara bok, så finns det exempel på de som inte tjänar ett öre på donationer med Paypal. Jag vet en kanadensare som gör helt underbara gratis videotutorials för ett av de största grafiska dataprogrammen. En snygg och välskött hemsida med allting gratis. Ja, sade han till mig, han har en sjuhelsikes massa besökare från hela världen, men de som donerar via hans Paypal och andra betalningsmodeller lyser med sin frånvaro. Han tjänar inte ett öre tyvärr. Möjligen en fika och bulle. Han fortsätter jobba som lärare på en skola. Vi förstod båda två: en gång gratis kräver alltid att det ska vara gratis.

Om Unni Drougge vill jobba gratis och hoppas på donationer okey för det. Men nej det är inget för mig, jag lever inte på allmosor.

OBS.
Om någon nu vill kommentera, så utebli om det endast är den gamla vanliga skåpmaten från häcklande "fildelningsexperter". Det är så jävla tröttsamt.


Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

3 comments:

Ravenna said...

hur mycket fick du betalt för att kleta ner orden i den här bloggen?

Stefan Lindblad said...

Ravenna, jag fick inget betalt. Men det fattar du ju ändå. Inte sant.

Stefan Lindblad said...

Sen i övrigt nej, jag publicerar inga mer personliga påhopp som dansar in som kommentarer.

Läs gärna min avslutande mening i min blogpost.