Wednesday, August 11, 2010

Vad är det man ser under huven – på ett av stamfiken

Jag dömmer inte jag bara konstaterar att vad man först tror är inte det man ser alla gånger. Jag har flera olika stamfike, caféer, jag går till. Ett av dessa caféer har fått nya ägare. När de tog över fiket så hade säkert en stor del av deras kundbas försvunnit när en större organistation flyttade till en anna plats i stockholm. Så när de nya ägarna kom, som för övrigt är trevliga, korrekta, avslappnade och välkomnande så kände jag lite extra för dem. Hoppades att de skulle överleva och driva fiket vidare. Vilket de gör.

Inte förrens idag förstod jag att om någon frågat mig vilken bil de använder hade jag nog sagt en Skoda eller vanlig Volvo med några år på nacken. Tala om hur förutfattad mening jag haft om dessa kämpande kaféägare, för idag såg jag vilken bil de kom med – en super-värsting BMW cab. Oklanderlig blänkande lack. “Good for them” som de säger på engleska. Och javisst “kul för dem”. Samtidigt nu köper jag inte den där extra kakan, bullen som sympatiåtgärd. Nu gör jag som jag vanligen gör endast och på detta kafé också numer – köper endast det jag vill ha. Inget mer ;-) Med den BMW´n behöver de ingen extra bulle.

 

Stefan Lindblad

No comments: