Monday, October 11, 2010

Kaféer och brist på wifi

En kompis gick till ett kafé på Hamngatan i Stockholm. Han hann precis slå upp sin bärbara dator för att kolla lite email, då en ur personalen eller ägaren kom fram och sade: "-Det här är inget sånt kafé". Med andra ord insinuera att han kostar pengar, en för dyr kund.

Nått är så förbaskat fel. Bordet genererar just då pengar - min kompis hade betalt för en 30 kronors fika, 50 kronors macka och en 20 kronors Cola.

Jag undrar varför man öppnar ett kafé om man inte låter gäster sitta ned en stund. Ett kafé är självfallet en affärsverksamhet och inte en fritidsgård, men varför öppnar man kafé om man blir rädd när någon tar upp datorn och sitter en 30 – 60 minuter. Visst varje bord är en money maker, men långsiktigt tänkande och välkomnande inställning "service" är också en money maker.

 I Årstadal nära Liljeholmen gick jag in på ett kafé vid 15-tiden. Jag frågade personen i kassan om de hade wifi. Kaféägaren sade nej tittade ned i golvet muttrande och gick mot disken. Varpå jag frågade ledande om det var för att han trodde att laptopanvändare sitter för länge och surfar - och kostar pengar. Han svarade "Ja".

Jag tackade för mig och sade "Jag tror du oroar dig i onödan. Klockan är 15 och det är helt tomt i din lokal. Jag är din enda eventuella kund just nu. Och jag går nu för att du inte har wifi. Hade du haft det så hade jag satt mig ned, spenderat pengar och gått allt inom en halvtimme. Han tänkte så kortsiktigt. I hans område Årstadal/Marievik finns ett stort kluster av stora och små företag och boende. Om han satte upp en liten wifi-skylt istället och tipsade alla företag i närheten att han hade wifi, så kunde han kanske istället fylla sitt kafé med kunder kl. 15 då många kaféer är glest befolkade. DET kunde varit en money maker då företagens kunder som är på kunbesök kunde sätta sig ned och arbeta en stund med laptopen före eller efter ett möte och spendera pengar till kaféägaren.

En artikel i Wall Street Journal tog upp ämnet ur en liknande synvinkel. Flera som kommenterade artikeln var smått galna då de flesta som kommenterade vräkte ur sig kommentarer mest för att spy galla i vanlig ordning. http://online.wsj.com/article/SB124950421033208823.html


Det går ju faktiskt att sätta upp en skylt om laptops på olika tider på dan. Med en förklaring om rusningstid vid lunch och på så sätt tjäna mer pengar efter lunch. Det finns många tomma kafér före och efter lunch.

Samtidigt finns det ett annat kafé inte långt ifrån som är mer välkomnande, där kommer folk ibland in med dator och ibland inte, men de har ett wifi man kan koppla upp sig på. De får de gäster som har en dator och bara behöver sätta sig ned och sammanfatta före eller efter ett affärsmöte, spendera pengar på fika och mat och sen inom 15-60 minuter dragit vidare. Behöver jag säga att de alltid har kunder före och speciellt efter lunch?

Den 19 - 21 oktober är det eget företagsmässa i Älvsjö. 

Stefan Lindblad
Illustratör, konstnär - egen företagare

No comments: