Friday, October 08, 2010

Peter O´Donnell – manen som skapade Modesty Blaise

agent-X9_1_78

Jag läste och älskade Modesty Blaise som liten och tonåring. Som de flesta vet publiceras Modesty Blaise i album och klassiska "Agent X9" där bland annat en annan klassiker Rip Kirby finns med.


Peter O'Donnell och Jim Holdaway den ursprungliga illustratören av Modesty Blaise (min favorittecknare av Modesty), och den nuvarande illustratören Enrique Badia Romero skulle alla tre har varit kul att träffa. Det fanns fler tecknare av Modeesty Blaise men de slog aldrig an hos mig. Vid ett tillfälle, 1-2 år sedan, var jag på väg att träffa Romero, åtminstone skaka hans hand, när ett seriegalleri i Stockholm ställde ut hans verk. Nej jag känner honom inte och han har aldrig träffat mig, jag är en total främlig för honom, men lika så hade det varit kul att bara säga: "tack all för all glädje". Men problem med flygtrafiken som drabbade många i europa den dan gjorde det omöjligt för Romero att komma fram i tid till sin  vernissage.


Jim Holdaway avled enligt Wikipedia 1970 och Peter O'Donnel avled den 3 maj 2010. Romero tecknar fortfarande Modesty Blaise som jag förstår det. Rätta mig om jag har fel.

Medans jag sökte runt på nätet kom jag till den officiella hemsidan för Modesty Blaise. Ta en titt och läs Peter O'Donnels egna ord om Modesty B. Intressant läsning för den som är intresserad


http://www.modestyblaiseltd.com/index.html

 

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär

No comments: