Tuesday, November 30, 2010

Reklam & konst

Jag läste av en händelse Viggo Cavlings blogg kallad Viggos dagbok i tidningen Resumés onlineversion. I en av kommentarerna som jag ännu mer av en händelse läste, skriver en som heter Tommy Jacobson att “Reklam är inte konst” och att “…konstnärer och författare ska ägna sig åt att måla och skriva böcker. Inte åt att sitta på en reklambyrå och lalla.” Som svar på Viggo Cavling och hans läsar-kommentarer skulle kunna sammanfattas med “Bliv vid din läst.”

Jag har aldrig gillat uttrycket “Bliv vid din läst”. Jag tycker både denna Tommy och denna Viggo har fel på var sitt sätt. Diskussionen om vad som är konst har hållit igång en hel del vid det här laget, och snurrar runt här och var en hel del. Diskussionen känns tröttsam. Man blir inte mer konstnärlig bara för att man ständigt drar igång den.

Jag är både konstnär och illustratör, och jag arbetar 100% med detta helt utan bidrag. Ibland har konsten tagit över tidsmässigt och ibland illustrationen. En av de dummaste sakerna jag gjorde när jag var i 20 års åldern var att se på illustration som förknippad med reklam och därför inte vilja befatta mig den, punkt. Inte av politiska eller ekonomiskt ideologiska skäl. Utan rätt och slätt för att jag ansåg att konstnärer inte sysslade med reklam, och därför inte med illustration. Fullständigt idiotiskt beslut jag tog då.

Det är därför fullständigt befängt att säga, med all respekt, att konstnärer och författare endast ska syssla med sin konstart och inget annat. Jaja vem betalar då hyran. Var får man in sina pengar ifrån. Vad ska man äta av. Och vem bestämmer vad som är konst och inte konst. Enligt den konceptuella konsten skulle jag kunna påstå att bara det att arbeta med reklam som assistent till Viggo Cavling, som dessutom hade ett konstprogram på TV och inte bara Beckerell, det skulle jag kunna kalla konst. Det skulle bli ett konstverk i sig. Och ur en konceptuell konstsyn är allt, just det, allt konst.

Nu tycker jag inte allt är konst, och i allra högsta grad inte bra konst bara för att det är konst. Sen får det kallas vad “f..” som helst. Vad anser jag då vara konst eller inte konst? Ja det är min högst subjektiva åsikt och ett beslut jag tar på mindre än en millisekund när jag ser och upplever det hela just då. Jag kan ibland ändra mig, och då gör jag det. Inget svårare än så.

En av de första sanningarna en konstnär och illustratör måste lära sig är att slå sig fri från vad samhället anser vara rätt och riktigt i frågan, och gå efter sitt eget huvud.

 

Stefan Lindblad
Illustratör & konstnär som även gör bokomslag – inte nödvändigtvis i någon specifik rangordning alls

No comments: