Monday, November 22, 2010

Vektorisering av logotyper i CorelDRAW

Behöver du vektorisera en logga eller annan bild?
Pris från 795:- exkl. moms
Begär offert via stefan@canvas.nu
Läs mer på min hemsida/tjänster



VEKTORISERING AV LOGOTYPER - TRYCKORIGINAL
Jag utför vektorisering av professionell kvalité. Har du redan har en logga som du är nöjd med men där originalet endast finns i pixelbaserat format eller kanske till och med bara som en ruffig skiss på ett papper  istället för i vektorbaserad grafik - detta kan jag hjälpa till med.

Om vektorisering
Bland alla sätt som finns för att vektorisera en logotyp så är det två sätt speciellt som används när man arbetar med CorelDRAW: använda kurvverktyg som bezier (för hand i datorn) och automatisk “Trace Bitmap”. Båda kan ge bra resultat medans en av dessa alltid ger det bästa resultatet, för hand, samt en kombination av de två.

Ju mer komplex en logga är desto mer arbete krävs. Om man har en logga i form av en text kan det mycket väl gå bra med att använda automatiska Trace Bitmap som finns i CorelDRAW. Men arbeter du professionellt och använder automatisk trace, går du alltid in manuellt och arbetar igenom den automatiska, då det allt som oftast läggs till vektorer, noder, som måste tas bort eller korrigeras. Dessa extra vektorer, noder syns tydligt när du väljer visaläget "Wireframe".  Jag personligen lämnar aldrig ifrån mig en vektorisering där automatisering använts utan att först gå igenom den manuellt.


Öppna nytt dokument > importera bild som ska vektoriseras > markera bilden > gå till knappen “Trace Bitmap” i CorelDRAWs “property bar”. Trace bitmap blir tillgängligt när man importerar/öppnar en bitmap (jpeg, png, gif, tiff o.sv.) och markerar bitmapbilden. I trace bitmap dialogen väljer man typ av vektorisering samt detalj och färgrikedomen.





























Personligen föredrar jag alltid att handtraca eller en kombination med automatisering när jag vektoriserar en logotyp. Aldrig endast automatisering. Generellt blir det alltid mindre arbete i långa loppet. Och det blir en produkt kunden kan känna sig trygg med då en logotyp specifikt ska kunna minskas och ökas i storlek med bibehållen kvalité & skärpa.

Jag har gjort en mindre tutorial tillgänglig gratis via min egen web shop, om hur man skapar bezier-kurvor, kurvor i CorelDRAW. Se mer här >


Stefan Lindblad
Illustratör, konstnär grafisk form

Tack för blogg-support!




No comments: