Friday, December 03, 2010

Oseriösa företag och deras oseriösa telefonsäljare

Uppdaterat, läs nedan.




OBS!
Innan ni ringer mig igen för hundraelfte gången.

Om du/ni är ett företag som vill sälja till mig, via telefon eller på annat sätt, där ni gör en inspelning eller på annat sätt, exempelvis via telefon av exempelvis en av er anställd eller en/ett av er på annat sätt använd person, företag, tjänst och så vidare, exempelvis som företaget Dialect Kundservice AB, Yrkesregistret, Yreg, ACE Online osv. då accepterar ni att jag debiterar ER på exakt den summa och exakt detsamma uppsägningsavtal ni vill pracka på mig plus ränta samt alla extra påföljande utgifter. Ni accepterar att utan dröjsmål inbetala den faktura jag skickar till er. Ni accepterar att dessutom betala alla mina rättegångskostnader som eventuellt uppstår i konflikt mer er.


Och tro mig – fakturan kommer och därtill efterkommande.

Ps. nej jag har inte gått på dessa företags olika metoder, jag är dock innerligt trött på alla dessa som kontaktar mig upprepade gånger, samt försöker och ibland lyckas lura andra. Jag blev så trött på telefonförsäljarna som ringt mig från just nämnda Dialect Kundservice AB i mer en vecka nu, dessutom fortsatt ringa numer bara för att snabbt lägga på luren. Trots att jag flera dagar innan bad dem aldrig ringa mig igen - då jag första gången faktiskt var trevlig och sade nej tack till erbjudandet, men de valda att fortsätta ringa upp.

Om Dialect Kundservice ABs försäljare slutat ringa upp mig efter första och framförallt andra gången inom bara ett par dagar, och respekterat mitt nej så hade jag aldrig skrivit detta inlägg här på min blogg, där jag dessutom numer länkar till fler missnöjda uppringda personer. Jag bad dem ta bort mig ur deras lista varpå telefonförsäljaren sade att det inte gick.  Trots att andra företag i deras bransch sagt "javisst kan vi göra det". Det hade kunnat vara så lätt om de förstod första gången inte sant! Istället väljer dem att tjafsa.

Ps 2. I statistiken för besökare har jag fått bekräftat att alla dessa företag här nämnda i allra högsta grad varit inne på min hemsida och blogg, och då statistiken sparas kan de inte påstå att de inte läst detta. Det är bra med statistik.

Ps 3. Tills för en vecka sedan trodde jag att Dialect var ett seriöst företag, men efter detta senaste tiden så har jag fått en helt annan åsikt då jag förstått att Dialect Kundservice AB är ett dotterbolag till Dialect. OM nu Dialect Kundservice AB skulle vara seriöst, varför då anställer man telefonsäljare som terroriserar en. Som ringer flera gånger i rad, jag räknade till mellan 5-8 samtal under en veckas period.

Jag är ju själv en säljare av mina egna tjänster som illustratör, grafisk design, tryckoriginal och konst. Om jag ringde och terroriserade mina presumtiva kunder på det här sättet skulle jag få lägga ned min verksamhet. Det handlar om ömsesidig respekt. Hade Dialect Kundservice AB behandlat mig med vanlig hövlig respekt så hade jag som sagt inte suttit och skrivit detta.

UPPDATERAT, 2011-02-10
Man tror ju, hoppas att folk ska ha någon sort fungerande hjärnverksamt. Nån sorts uppfostran hemifrån eller nånting bara som tecken på  intelligens. Men tydligen flyger sånt ut genom fönstret på företaget Dialect / Dialect Kundservice kontor när de kommer till jobbet. ( Dialect AB äger till 100% Dialect Kundservice AB   )

I går ringde återigen Dialect Kundservice upp mig.

1 - Först, igår, ringer en kvinna upp från Dialect kundservice för att vilja sälja på mig ett abonnemang eller liknande. Och hon, verkar det som,  förstår min oerhörda besvikelse över företaget Dialect Kundservice telefonterror mot mig. Jag förklarade att sedan senast jag skrev detta blogginlägg hade Dialect ringt mig 8 gånger på en  vecka, därefter två ytterligare veckor i rad, varje till var tredje dag endast för att lägga på luren själva när jag svarar. Sammanlagt tre veckors konstant ringande till mig.

Jag berättade att telefonsamtal nr 2 de ursprungligen gjorde av de åtta (8) då jag hade lagt på telefon, ringde en yngre kvinna upp och nästan skrek i telefon, då hon tydligen inte kunde ta att jag sagt till henne att jag inte var intresserad. Att jag sköter all kontakt själv och direkt med Telenor, och sen lagt på luren.

Hon från igår sade hon skulle ta detta med sin chef.

2 - Två minuter senare, igår, när hon lagt på, ringer Dialect Kundservice upp igen! Denna gång en kille. Först låter det som att det är en chef eller ansvarig. Men han säger på fråga från mig att han endast är en kollega till kvinnan jag just pratat med, som han satt bredvid. Han verkar först vilja förklara hur Dialect Kundservice förändrats som företag. Men snart märker jag att killen i fråga otroligt nog försöker forstsätta sälja på mig ett abonemang eller erbjudande. Otrolig kille. Idiot är ett annat ord. Och han nämner dessutom  att de arbetar med, säljer Telenors tjänster, då jag är Telenor kund. Han nämner hur de på Dialect är medlemmar av en call service organisation, med regler de måste följa.

Detta är extra otroligt att höra då jag hos Telenor har fått ordnat, sen långt tidigare via Telenor, vara friad från Telefonförsäljare/Call Center som säljer Telenors tjänster.

När jag säger att jag själv tar kontakt med Telenor om jag skulle vara intresserad, fortsätter han försöka sälja på mig ett erbjudande. Och säger att ett bra sätt att få stopp på telefonsamtal från Dialect kundservice eller Telenor är att ta erbjudandet att uppdatera, förlänga, förbättra mitt abonemang.

Jag undrar vad Telenor tycker om det.

Trodde killen på Dialect att HAN skulle vara nån sorts supersäljare som skulle kunna få på mig ett erbjudande? Få visa sin kvinliga kollega på Dialect "hur man gör"?


Forstsättning följer säkerligen.


Stefan Lindblad
En seriös företagare

No comments: