Tuesday, February 08, 2011

Webbhotell & gamla avtal–dags att byta ,de är för dyra

HISTORIK
Jag har haft flera olika webbhotell genom åren. Min första hemsida låg på server hos gamla BIP, Bottnia Internet Provider, som senare köptes upp av storstilade SPRAY. Jag hade hela 10 MB hos BIP. Det var ett roligt företag med en bra support, trevliga människor jag snabbt fick support från. Deras inkomstkälla för att erbjuda gratis internet & hemsida – reklam. 1997 skaffade jag mitt första abonemang . 1997 var internet vilda western, men BIP höll vad de lovade. Långt efter att BIP försvann och SPRAY tog över hade jag fortfarande besökare till min nuvarande hemsida via den gamla hemsidesplatsen hos BIP/SPRAY. Jag  hade gjort en direktlänk till min nya domän: www.canvas.nu , en domän jag registrerade 1998-99.
Efter Bip, 1998-99, lade jag upp min hemsida på ett “riktigt” webbhotell – vars telefonnummer ledde till en killes föräldrarhem i skåne. Och deras telefonsvarare. Ibland svarade killens pappa. “Ja, han är inte inne men kommer hem snart”. Och så har jag fortsatt genom åren att byta upp mig till det vi idag ser som riktiga webbhotell. Och seriösa sådana.

BYT WEBBHOTELL – SE ÖVER AVTALEN
Därmed kommer vi in på det som rubriken handlar om – gamla kontrakt och avtal som aldrig ändras och därför många gånger kan vara onödigt dyra.
Idag tror jag ingen jag gjort hemsida för, och där jag varit med att välja webbhotell, har dyra avtal & kontrakt längre. Men bara för 2 år sedan gjorde jag den senaste flytten av en kunds hemsida till ett bättre webbhotell, i och med att deras avtal gick ut och jag fick i uppdrag att uppdatera och göra om webbsidan.
Varje gång jag flyttat webbhotell har jag gjort det pga. kostnadsskäl,teknik & paketlösningar osv. De nya har haft bättre säkerhet, bättre lösningar och bättre prisbild.
Vid varje byta har de gamla webbhotellen hållit kvar vid de gamla mer inkomstbringande avtalen per automatik, trots att deras paket fått bättre prisbild och bättre erbjudande. Och trots att du varit en trogen kund. När de senare blivit uppköpta har avtalen fortsatt – somsenare lett till förlorande av kunder då jag flyttat hemsidorna.
Med tiden har jag slutat tänka på detta och upptäckte igår igen hur en amerikan satt med mycket dyra avtal på webbhotell i USA. Han fick en chock då han gick igenom avtalen. Det var flera gånger en mellanskillnad på upp till 9000:-. Det uppdagades då han på ett webbforum ställde en helt annan fråga.Det ena ledde till det andra och han vaknade till kan man säga. Idag sitter han troligen och går igenom alla avtalen genomatt helt sonika göra som jag gjort – byt webbhotell utan ens en diskussion. Han hade fått en sista offert från ett det nuvarande webbhotellet som fortfarande var otroligt dyrt. Det blev en dyr kostnad för webbhotellen då han hade MÅNGA webbsidor/företag på detta webbhotell. Den amerikanens företag får en vinst i år i och med detta lilla byta.
Så, se över era avtal på webbhotellen och var inte rädda att byta. Det går ofta smidigare än man först tror.

Stefan Lindblad
Illustration, grafisk form

No comments: