Monday, May 02, 2011

CoffeeCup–dataprograms företaget med det rätta namnet

Kan det bli bättre egentligen än att döpa ett företag till Coffee Cup?

Jag är illustratör, konstnär och gör även grafisk formgivning till bland annat bokomslag och andra grafiska arbeten.  Jag är flitig användare av traditionella medier som pennor och papper samt datorprogram för allt mitt konstnärliga arbete, samt sköta mitt eget företag med. Inget konstigt eller unikt.

Och jag är ett stort fan av kaffe och te - både hemma och kaféer, arbeta och bara hänga runt.

Nu är jag även en flitig användare av CorelDRAW och Photo-Paint vilket jag använder dagligen, Wacom ritplatta, samt andra program för ytterligare arbete. Exempelvis bokföringsprogrammet BL Info "BL Administration.  Och Expression Web,  tidigare användare av Dreamweaver sedan version 1.0.

Så finns det där andra företaget  - Coffee Cup.

Coffee Cup gör en massa olika datorprogram. När jag bytte  från Dreamweaver MX till Expression Web, Microsoft, och letade efter ett alternativ, fan jag mig alltid komma tillbaka till Coffee Cups programvaror. Tyvärr hade inte CoffeeCups HTML Editor / WYSIWYG program, vissa funktioner jag var van vid från Dreamweaver. Jag återkommer dock ofta till deras hemsida i hopp om att hitta något.  Speciellt deras små program.

För närvarande använder jag deras utmärkta FTP-program. (Expression Webs FTP funktion och jag är inte goda vänner, men samtidigt skönt att inte alltid behöva öppna Expression Web eller Dreamweaver bara för att överföra alla filer). Det finns en gratis version som är bra och sedan finns det betalversionen med extra funktioner värt prislappen. Så om du gillar programmet kan du kan välja vilken version som fungerar bäst för dig - fri eller betalt.

En annat kul program som jag gillar är deras gratis ZIP Wizard program. Nu är det gratis, men varför skulle jag vilja ha det kan vissa undra över, trots allt i Windows finns det ett zip-komprimeringsprogram redan installerat. Och sedan finns det 7-Zip. Och naturligtvis så finns det Corels klassiska "Win Zip" man betalar för.

Jo jag gillar det enkla och snabba sättet att komprimera en fil, samt lägga till ett lösenord till filen. Detta är också möjligt i 7-ZIP till exempel, ett program som jag också gillar. Men CoffeCup zip-program är ännu enklare - och kallas Coffee Cup trots allt och hur kan man konkurrera med ett sånt namn Blinkar

Ge Coffee Cup en chans och titta på deras olika program. Kanske du hittar något idag som du vill ha. De är också generösa. Om du köper ett program så har du rätt till fria versioner för evigt. Och prisbilden är alltid trevlig. Ingen Adobe prislapp med andra ord.

Ha kul

Stefan Lindblad

No comments: