Tuesday, May 03, 2011

Hundar portas men barn & vuxna snörvlare… – vilka är de värsta smittspridarna

Varje gång en katastrof slår till i världen, exempelvis ett köpcentrum rasar samman, så finns det en hund och dess hundförare där för att leta efter människor. I alla fall 99.99% av gångerna som man populärt brukar gardera sig med.

Samma köpcentrum som rasade samman kan sekunden innan ha portat hunden från att komma in. Skälen kan vara olika måhända men generellt sägs det vara för att hundar kan smitta eller utlösa allergier.

Hur många gånger smittas man av en hund. Hur ofta smittats man av ett barn eller ett helt dagis. Hur ofta smittas man av snörvliga vuxna eller en hel barnfamilj som drar med sig smitta var de än går under deras barns första år. Hur ofta smittas man överhuvudtaget av människor i jämförelse med hundar. Enkelt, människor är de större smittspridarna. Monumentalt värre än en hund.

Hunden är människans bästa vän.  Hunden har betytt enormt mycket för utvecklingen av  människans utveckling och gör det fortfarande. Se bara på alla de situationer där hunden använts och används i all sköns arbetssituationer.

Nu skulle man kunna tro att jag endast skriver det här för att jag själv och Mia har hund numer, Bella. Man skulle kunna tro det men saken är den att det bara belysts än mer efter vi fick hund, och jag tar med mig Bella ut på stan – eller köpcentrum/galleria. Och jag tyckte så här innan vi fick Bella.

I Globen Shopping exempelvis finns det en djur/hundaffär, men hundar är inte välkomna in i Globen Shopping så rent hypotetiskt skulle man aldrig kunna se en hund i djuraffären. Samtidigt är det lite cyniskt att det är så.

Jag kan köpa att butiker själva kan välja om en hund får komma in eller ej, men ett köpcentrum, om än ägt av ett företag eller liknande, är ju i allra högsta grad en allmän plats.

Jag anser att hundar alltid ska vara välkomna på allmänna platser, vare sig de är utomhus eller inomhus.

Jag anser att vi borde visa våra bästa vänner lite respekt, och tillåta dem in i köpcentrumen, de allmänna platserna. De dricker vanligtvis inte kaffe men de borde får sitta på golvet bredvid sina hundägare husse och matte i köpcentrumen, om så bara på andra sidan kaféts rep eller staket.

 

Stefan Lindblad

No comments: