Tuesday, May 24, 2011

Löfbergs Lila Black Mystery Espresso – en hit


Okey jag trodde inte detta skulle hända - att jag skulle gilla Löfbergs Lilas kaffe. “Det händer liksom inte” brukade jag säga – tills igår. Och i det specifika fallet Löfbergs Lilas Black Mystery Espresso. Vackra bönor att titta på när förpackningen öppnas. God arom som sprider sig och en smak som klart får igång mina smaklökar.  En njutning.

Detta har också öppnat upp för att testa mer från Löfbergs Lilas nya sortiment. Någonting har definitivt hänt.

Såg att det går att köpa direkt från tillverkaren om ni inte hittar i er närmsta butik. Klicka här>

Det enda jag saknar är mer information om vilken sorts bönor det är, vart de kommer ifrån och framförallt hur mycket arabica vs robusta som det är i blandningen. Ja helt enkelt lite storytelling. Lite myskänsla. I skrivande stund står det inget sånt på vare sig förpackning eller deras webbsida. Inget som ger mig den där trevliga kaffekänslan. Synd på riktigt gott kaffe.

ICA-butiken ringde och fick beskedet att det är 90-95% arabica och 5-10% robusta. Ingen aning om detta stämmer, men jag får leva med det. Zoega som exempel de vill helt enkelt inte ge svar om det inte står 100% arabica. Allt annat är tydligen hemligt.

Call me old fashioned, men tyvärr så serveras alltför ofta Löfbergs lila på kafér och konditorier i Stockholm som helt enkelt inte kan något annat om kaffe, mer än att de brygger på och låter kannan stå och brinna väl över 30 minuter och så länge det finns kaffe i kannan vilket utan problem kan innebära 1 timme. Ja ni fattar - katastrof! Å andra sidan detta kan skrivas under på fler kafér runt om - http://stefanlindblad.blogspot.com/2011/04/daligt-kaffe-pa-svenska-kafe.html Det bryggs för dåligt helt enkelt och Löfbergs Lila borde se över deras kunders hantering av deras kaffe.

Löfbergs Lila – tidigare hittade jag aldrig en kaffeblandning som jag gillade i butikerna, tillsammans med den dåliga reklam kaféers & konditoriers dåliga bryggande skapat. Om det funnits bra spånnande och goda kaffeblandning så har det tyvärr gömts bort på butikshyllorna eller nått. Och den utmärkta butiken www.kaffemaskinen.se de säljer ju inte kaffe av de stora märkena tråkigt nog, då de skulle kunnat ta in deras bättre roligare blandningar. Vilket skulle bli 1-3 per märke. Speciellt då 1-3 är just hur många espresso-blandningsvarianter som svenska märken/rosterier erbjuder.
Ta bara Nordquist kaffeblandning Svea - kan det finnas något mer menlöst? Arvid Nordquist kaffe som jag generellt gillar skriv nån gång om sin blandning Classic Svea att det är framtaget efter svenska folkets önskemål - eller nått åt det hållet -  urtrist, osensuellt, fantasilöst och fullständigt bortkastad tid. Alla kaffemärken har sina downhills.

Förr klarade jag helt enkelt bara inte av Löfbergs Lilas förpackningar ens. Allt var bara för mycket lila och lite gult på fel sätt. Som illustratör, konstnär som dessutom får göra grafisk form till bland annat böcker, så ville mina händer bara slita tag i dessa gamla förpackningar och skicka dem dit pepparn kommer ifrån. Men jag tittade mest åt ett annat håll och där glömdes LL bort.

Men... Så har det hänt.

Löfbergs Lila har rest sig. Och rest sig väsentligt från min lilla konsument-horizont. Nu kan jag äntligen titta åt Löfbergs lilas förpackningar. Jag skulle fortfarande vilja lägga mina egna händer och pennor i arbete, men nu äntligen känns det bättre. Deras webbsida känns bättre och ja allt är bättre helt enkelt. Fortfarande på en svår plats i ICA-butiken men ajg är ju en sånn som tittar runt efter nya blandningar.
Och kaffet, Black Mystery espresso smakar utmärkt, och jag tänker köpa det igen!
Jag kan verkligen rekomendera denna kaffeblandning.

Stefan Lindblad
Illustration, grafisk form, konst – och kaffe

2 comments:

Charlotta said...

Vad roligt att du har hittat en ny god och mer spännande sida av Löfbergs Lila. Vi jobbar vidare och jag hoppas att du komer gilla det vi gör, både smak och designmässigt.

Hälsningar
Charlotta Stenson, Löfbergs Lila

Stefan Lindblad said...

Hej Charlotta,

Kul med respons från er, ja jag är inne på mitt andra paket och det är fortfarande lika gott. Black Mystery och de andra hela bönorpaketen ser mer attraktiva ut än de "äldre" färdigmalda. Skulle vara roligt med lite mer kul info såsåom karta var bönorna kommer ifrån, och lite annan info. på paketen. Ger lite mer kaffe-connoisseur feeling till det hela.