Wednesday, June 15, 2011

Facebook vara eller icke vara och nätverk i stort

Någon som kommer ihåg MySPace?
Kommer Facebook bli det nya myspace. MySpace var platsen alla skulle vara på ett tag. Myspace finns fortfarande kvar men troligtvis inte i samma utbredning som förr. MySpacekonton såg i början helt hiskeliga ut, rent ut sagt billiga ut. Om man dessutom betänker att de som använder sig av sociala nätverk inte nödvändigtvis är duktiga på CSS och design, eller ens bryr sig -  och de som använde MySpace förr fick inte mycket hjälp på traven från myspace själva.


Facebook ser okey ut men så är det det där med användarvänlighet. Facebook gör det inte lätt för en användare att snabbt och enkelt ändra utseendet efter egen smak, om det ens i dagsläget är möjligt. Det är inte enkelt att snabbt och direkt hitta sig fram och göra de inställningar man vill och behöver göra. Och det nya "nämn sin dator" gör att man snabbt får extra onödig mail från sig själv som fyller ens inbox. Och hur du stoppar detta i facebook, ja just det, hur gör du det.


Myspace mallar (templates) såg oattraktiva ut, men nu när myspace är en väsentligt mindre social nätverksspelare då har de gjort om designen och nu ser allt plötsligt väsentligt bättre ut, varför tänkte de inte på det tidigare. Och detta med att ha så många “kompisar” som möjligt ledde speciellt gällande Myspacekonton att det kom sjukt många förfrågningar från människor du inte kände.  Musikband som ville promota sig själv och bara vill länka till dig för att sälja sin musik. Och porrsajter. Hur ska de hitta nya användare igen, i den mängd som de säkert aspirerar till, är frågan som säkert ställs av deras investerare och ägare. SOm tidigare är de specialiserade mot musik. Kanske de inte ska specialisera sig till musik endast utan till flera kreativa grupper och snarare satsa på att vara “the underdog”. Bygga värden och ekonomisk förtjänst på att vara en mindre spelare i sociala nätverk med en touch av popkultur i dess bredare betydelse.


LinkedIn har funnits ett tag och nämns i en del artiklar som det som eventuellt får överta de som vill lämna facebook. Om de inte redan finns där. LinkedIn är inte Facebook. LinkedIn vill vända sig till de som tänker business och inte sånt som "Just nu tog jag kort på  min rumpa" med ett "I Like" svar. Om det skulle bli så så skulle det säkert sänka LinkedIns status.
Å andra sidan LinkedIn är ett rätt tyst ställe. Och det ser alltid likadant ut men med aningen bättre användarvänlighet än Facebook, men det skulle kunna förbättras där med. Hur svårt är det att ha en meny där ALLT finns samlat oberoende på vilken sektion/sida man är inne på - så länge man är inloggad på sitt eget konto.


Det som make it or brake it behöver inte vara dess hipstatus varje gång utan användarvänligheten och dess möjlighet att interagera med flera tjänster man använder sig av.  Med allt kommer en mättnad och önskan om något nytt. 


Facebook stjäl både dina bilder och din text som du själv lägger upp i deras nätverk. De låter dig taggas av andra på varenda bild som finns. Jag blev taggad som en ölflaska på ett bord med ölflaskor, och jag som typ dricker en lättöl vart annat år eventuellt. Med andra ord inte speciellt representativt för vem jag är. Det var gjort av en bekant för att säkert bara skojja med ett litet urval personer, men eftersom det är facebook så är det inte speciellt internt efter ett tag. Ens familj och vänner lägger ut bilder och taggar en, utan att fråga först om man vill finnas med på alla bilder som cirkulerar på facebook. Ett skäl som andra till varför användare känner sig nödgade at vara kvar för att a bort bildtaggar, eller ett skäl till lämna eller avsluta sitt konto.


Jag använder själv Facebook, LinkedIn, TWITTER som uppdateras av mina blogginlägg. Myspace en gång i tiden och bloggar på både svenska och engelska språket. Och så finns jag på ett mindre antal communitys om illustration, form, design, tryck osv.


Faccebook växer och har visat sig tillsammans med twitter och andra forum som otroligt viktiga under den arabiska våren, och försvinner nog inte första taget. Men som med allt annat här i världen får nyhetens behag sin beskärda del.  Hur använder jag facebook? Inte like mycket som andra säkerligen, men ett och annat dösnack slinker förbi om än lite och länkande till mina blogginlägg. Jag är inte inloggad varje dag nej, och ser inget behov av det heller.

Det finns stora som små sociala nätverk som är specialiserade på vissa intressegrupper. Ibland kanske de mer ser ut som och fungerar som de klassiska “communitys”. En sådan som är mycket aktiv är CorelDRAW.com för användare av Corels olika grafiska program där du också kan samla “kompisar” om man känner sig för det, CGSOCIETY, CGCHANNEL, conceptart.org, och på ett sätt kanske till och med Devianart för hobbyister likväl för de som arbetar med illustration av olika art inom film och spelbranschen, och varför inte olika nätverk för konstsamlare, läs mer listade såna här >


Läs mer om Facebook som enligt mediadrevet nu tappar användare och söker nya ängar att befolka.
http://resume.se/nyheter/2011/06/13/facebook-tappar-mark-i-nor/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13172334.ab
http://www.expressen.se/nyheter/1.2469548/sex-miljoner-manniskor-har-lamnat-facebook-i-usa
http://www.dn.se/ekonomi/sex-miljoner-i-usa-svek-facebook
http://www.svd.se/naringsliv/it/miljontals-lamnar-facebook-i-usa_6240744.svd
http://www.e24.se/business/internet-och-teknik/facebook-backar-i-usa_2870118.e24

http://www.idg.se/2.1085/1.391123/facebook-tappar-miljontals-anvandare-i-usa

http://www.metro.se/teknik/darfor-tappar-facebook-anvandare/EVHkfn!Keb8qikqvOMt6/

 

 


Stefan Lindblad
Illustration, formgivning och konst

No comments: