Tuesday, July 19, 2011

Byta operativsystem på mobiler i allmänhet och smartphones

Varför kan man inte få möjlighet att byta operativsystem på mobiltelefoner. Jag exempelvis tycker helt enkelt inte om i dagsläget touchscreens för att skriva. Jag gillar att få trycka på knappar, och tangentbord har alltid varit viktigt för min egen del när jag köper en laptop, utöver alla andra viktiga delar som utgör en dator.

Nokia har alltid erbjudit tangentbord med knappar, så länge jag kan minnas i alla fall. Samtidigt när jag tittar på de mobiltelefoner med tangentbord som Nokia säljer så är det Symbian operativsystem och det är jag inte speciellt intresserad av. Detta faktum håller mig från att köpa en Nokia med tangentbord just nu – symbian OS.

Om jag i framtiden köper en mobil smartphone med android operativsystem så är det samma sak där – jag kan inte byta till Symbian eller Windows mobile eller det OS som kommer i framtiden.

Jag gillar valmöjligheter men mobiltelefon marknaden ger mig inte den möjlighet jag önskar. Kanske de aldrig tänkt på detta som en valmöjlighet för kunder. Kanske det är logistik eller annat som hindrar dem. Kankse de säljer tillräckligt med mobiler för att hålla på med detta. Men för min egen del så är det ett faktum att jag hindrar mig från att köpa en Nokia med ett ordentligt tangentbord när jag ser att de använder Symbian OS.

Det är lite extra tråkigt då de har en CEO/VD med erfarenheter och kontakter från Microsoft, som de dessutom inlett något sorts samarbete med.

 

Stefan Lindblad
illustration, grafisk form & konst

No comments: