Friday, July 15, 2011

Hört talas om “Problems Steps Recorder”

Hört talas om “Problems Steps Recorder” tidigare?
Inte jag heller tills jag fick ett tips från Adrian J som jag känner från ett Corel forum vi både besöker.

Och jag tror du också kommer komma ihåg “PSR” om och när du provar det. Speciellt om du som mig då och då behöver förklara för någon annan hur och när ett problem i din dator uppstår, både med bild och text.  Exempelvis en bug i programmet.

“Problems Steps Recorder” (PSR) hittas via Windows 7 sökfät i Start menyn. Skriv helt enkelt “PSR”.  När du är redo spela helt enkelt in medans du gör de steg i datorprogrammet du exempelvis arbetar i, låt säga CorelDRAW, Photoshop eller Microsoft WORD. Spara genom att stoppa inspelningen, döp filen och spara på din dator. Gå till mappen där filen är, klicka på den och den öppnas i din internet läsare. Där ser du bild och text. Gå igenom så att bara det du vill ha med finns där, annars gör om inspelningen. När du är klar skicka till din kollega eller den som ka ha filen, via ett email.

Detta kommer spara dig mycket tid.

Personligen brukar jag skriva ned text och ibland lägga till en screen capture film där jag både talar och visar hur ett problem uppstått, eller för att förklara hur man gör en sak i datorn.

Screen Capture program som Microsft Expression Webs, Expression Encoder screencapture spelar in rörlig film. Medans “PSR” skapar stillbilder och text.

 

Stefan Lindblad
Illustration, graphic desing and art.

No comments: