Friday, July 08, 2011

Surftown webbhotell och kommmunikation med sina kunder

Jag vill inte klaga, utan bara säga att det skulle vara intressant att se bilder före och efter webbhotellet Surftowns översvämningar i Köpenhamn. Det vill säga hur deras serverhall såg ut under vatten och den nya, på högre våningar får man hoppas. Ja det som gjort att en hel del kunder i en vecka fortfarande väntar på att få sin email och webb att komma igång. I skrivande stund är det säkert inte många timmar kvar tills de är klara. Enligt Surftowns egen blogg och twitter.

Ur ren pedagogisk synvinkel kommer det betyda en hel del. Och jag tror mig minnas att Surftown nämnt detta med bilder själva.

Min email och webb kom igång förhållandes snabbt. Först webbsidan och sedan mailen, som för en dag sedan fick en ytterligare återställning.

I övrigt ja jag har haft andra webbhotell tidigare. Och jag förstår helt och fullt de som känner sig besvikna och frustrerade efter detta med Surftown. Dock jag själv stannar hos surftown trorts ett superebjudande från en jag känner som äger ett webbhotell i USA.

Innan Surftown hade jag Crystone och innan dem var jag hos de som de köpte upp ochsåvidare. Det första “riktiga” webbhotellet 1997 som jag hade min webbsida hos var en kille i Ystad, skåne, med telefonsvarare hemma där hans mamma eller pappa ibland svarade "han är inte hemma just nu".

Crystone och de de köpte köpte upp brukade ha kraschade mailservrar och annat smått och gått omkring 2003-2005 vilket gjorde att jag slutligen tog det stora steget över till Surftown.

Jag kunde sitta på ett hotell i Phoenix, Arizona, USA runt jul och nyår med all email förlorad, och ej nårbar vid  några tillfällen. Mycket frustrerande för en frilansare som mig själv där email och webbsida är väsentligt för min kontakt med kunder.

Crystone lät i början kunder som mig själv som kom från webbhotell de köpt upp, ligga kvar med dyra avtal som gått ut, trots att de hade väsentligt billigare att erbjuda alla nya kunder - utan att ge rabatter till nya kunder. När jag upptäckte denna stora prisskillnad, satt jag och gjorde om avtalen hos Crystone åt de jag då gjort hemsidor till. Något Crystone själva borde ha gjort.

Alla kan råka ut för jobbiga saker som kunder, men den snabba kommunikation utåt som Surftown haft med kunder på blogg och twitter har i mina ögon hjälpt väsentligt och är bara att applådera. Och många företag, organisationer och myndigheter kan lära sig av detta.

 

Stefan Lindblad

No comments: