Tuesday, August 02, 2011

Kalla mig surpuppa – men rökare på kafér på morgonen?

Kalla mig cranky, surpuppa om du vill, men rökare på caféer en tidig morgon, som idag, på caféer kan verkligen få morgonkaffet och början på en arbetsdag att bli en riktigt dålig start på dan. Jag bryr mig inte mot protester mot att det i en framtid kan bli förbjudet att röka på offentliga platser, och därmed uteserveringar.

När jag nu satt mig på ett cafés uteservering och njuter av morgonen med kaffe, samtidigt som jag skriver detta, och äter en smörgås och kardemumma bulle, tittandes på de förbipasserande på väg till sitt arbete. Läser morgontidningen på papper och online. Förbereder mig mig själv för en ny arbetsdag – då kommer rökarna. Grrr.

Både en han och en hon tar upp sina cigg paket och andas in deras första rök, håller den en sekund och blåser ut röken.

De njuter och jag, ja jag sitter och hostar och hostar igen. Säger till mig själv att det är en fri värld. När jag hostar igen bryr sig rökarna inte ett dugg och blåser ut deras giftiga rök ännu en gång.

Att bo i en stad lär dig att respektera andra - men rökare de är som drogare - de stänger sina sinnen för omvärlden, och tänker bara på "mig, mig, mig".

Det märkliga är att alldeles förträffligt trevliga människor blir väldigt egoistiska och självcentrerade när de röker. Snacka om dubbelnatur.

“Oh boy, nu kom en till, fuck!”


Stefan Lindblad

No comments: