Monday, August 08, 2011

NIX telefonspärr–fullständigt otillräckligt. Mer ett dåligt skämt eller?

Ibland kan man ju undra om regler mer är påfunna som ett dåligt skämt istället för hjälp. Ta NIX telefonspärr exempelvis, du kan lista ditt privata telefonabonnemang som privatperson om du använder fast privat telefoni. Men inte om du använder privat mobiltelefoni. Och vad är trenden idag gällande privata abonnemang? Just det – mobilt. Och rings det till mobiltelefoner? Ja.

Som företagare kan du inte spärra överhuvudtaget, just för att du har ett företagsabonnemang. Och som företagare ska du helt enkelt alltid ta emot alla samtal. Punkt slut.

Det finns inget företag som ringt mig och vill erbjuda mig gratis saker och tjänster, som inte ringt tillbaka trots att jag tydligt sagt “NEJ – ring aldrig tillbaka” vid minst ett eller flera tillfällen.

Jag är egenföretagare och ringer, skickar email och kontaktar företag till och från. Men skillnaden med mig i motsats till otaliga andra företag är att jag respekterar om företaget uttalat inte vill att just jag/företaget kontaktar dem igen. Personligen förstår jag inte vitsen med att göra det annorlunda.

En annan skillnad med mig och andra företag är att jag inte börjar med att säga att “allt är gratis”, “Nej, vill inte sälja något” och sånt annat struntprat.

Tjänster som Nix låter bra, och telefonförsäljare brukar ofta ta upp Nix och säger att de respekterar Nix och därför lovar att inte ringa upp igen. Men det gör de tyvärr oftast aldrig. Och eftersom de ringer så ofta på mobiltelefoner så faller allting pladask.

Nix borde lobba för att utöka möjligheterna till att spärra sitt telefonnummer.

 

Stefan Lindblad

No comments: