Wednesday, August 03, 2011

Skandiaweb – är det ännu ett skumrask företag såsom Yellow Register och Ace Online?

Idag fick jag ett telefonsamtal från en tjej som sade sig arbeta på SKANDIAWEB – läs mer här>. Hon lät trevlig, men då jag snabbt hörde var ärendet gällde och deras affärsupplägg ringde alla varningsklockor – YELLOW REGISTER, ACE NORDIC!!!

Skandiaweb ville erbjuda mig en gratis hemsida värd 30 000 :- med eller utan moms framgick inte. Hon ville boka ett möte med mig där hon ville förklara och sälja in att de på Skandiaweb ville få använda min eventuella hemsida som referens över webbsidor de gjort. Jag flikade in i samtalet väldigt snabbt och frågade om det var så att de i sitt affärsupplägg, för att göra detta gratis ville lägga den eventuella hemsidan på deras webbserver. Vilket hon svarade JA på.

Ni känner igen upplägget inte sant, otroligt.

Så nu ska småföretagare och andra behöva dras med ytterligare ett företag som gör webbsidor gratis. “Det finns inget som heter gratis lunch” som sagt.

Läs gärna mitt tidigare inlägg om Yellow Register, Ace Nordic och andra skumraskföretag. Säg bara nej och lägg på när dessa företag ringer http://stefanlindblad.blogspot.com/2008/04/bors-en-stad-med-skumma-webbfretag.html.

I min äldre artikel länkar jag till Nikke Index, Lindqvist. Så nu även denna gång. Läs även hans inlägg och skriv inte på några avtal från dessa företag som Skandiaweb nu verkar sällat sig till. http://www.lindqvist.com/yellow-register-nu-aven-som-seo-skojare/ 

I övrigt sade jag till kvinnan som ringde att vore jag henne skulle jag söka ett nytt jobb ¨på ett seriöst företag.

Hennes svar var att ´hon tycker att de har ett utmärkt upplägg.

Om hon bara hade gjort en koll på nätet gällande mig innan hon ringde, skulle hon se att jag 1) redan har en hemsida och 2) dessutom denna blogg som skrivit om just detta typ av upplägg som de håller på med. Och att många läser detta blogginlägg sen flera år tillbaka varje vecka.

Sen avslutade hon samtalet med att inflika “Vad vill du med detta telefonsamtal” – som om jag var den som hade ringt upp. Jag hoppas hon hittar ett nytt jobb.

 

OBS!
Om ni verkligen vill ha en gratis webbsida så rekomenderar jag varmt att ni 1) skapar ett webbhotellskonto hos SURFTOWN, och därefter använder deras gratis webbsidesmall, med flera gratis webbsidesmallar att tillgå.

 

Stefan Lindblad
Illustration, grafisk form, konst

No comments: