Tuesday, November 29, 2011

Skrev kommentar till Aftonbladsartikel, publicerar mitt svar här med.

Läste en blogg artikel av Jennifer Wegerup på Aftonbladet. Jag brukar läsa hennes blogg och artiklar med nöjje, då jag tar min fikapaus, mellan jobben med illustrationer, grafisk form, layout och en och annan vektorisering. Tänkte på det de senaste veckorna att sportjournalisterna idag generellt är så mycket roligare att läsa. Jennifer Wegerup, Kappelin, Birro, Hussfeltd, SImon Bank, Mats Olsson, Johanna Reimers, Olof Lundh, Wennmann. Och de jag tillfälligt glömt namnen på.

Idag skrev Jennifer Wegerup på sin blogg om Zlatan. Och trots att hon fått i uppdrag att skriva om Zlatan av Aftonbladet så kommer “tossers”, belackare och gnäller om att hon skriver om Zlatan. Som att gnälla på en mekaniker för att han är mekaniker “just because”. Och som vanligt är det gnällspikar som gnäller och gärna gömmer sig bakom all sköns signaturer.

Läs hennes artikel här nedan, se länk.
http://blogg.aftonbladet.se/milanowegerup/2011/11/milan-hyllar-zlatan-med-helsidesannons

Och läs min kommentar på hennes blogg här nedan, med lite extra tillägg i efterhand.
KOMMENTAREN TILL BLOGGARTIKELN

Vi är många som på ett eller annat sätt kan känna igen oss i Zlatans livssituation genom sin uppväxt. Ta bort fotbollen, media och alla miljoner för ett ögonblick som är det som alla ser, så framkommmer en människa av kött och blod med alla fel och brister som oss alla andra. Zlatan Ibrahimovic är en spegel där vi kan se oss själva, känna igen oss i i liknande situationer. Förort, uppväxt, drömmar osv. Jag som illustratör och konstnär med till viss del liknande uppväxtsituation, drömmar, besvikelser och vinster, har inga problem att känna igen mig. Han är inte ensam om att göra detta, han är bara så mycket mer känd.

Det talas ofta om svart eller vitt som det enda förhållningssättet till Zlatan, jag är en som kan vara i gråskalan ibland. Problematiken med kritiken mot Zlatan, är till viss del en attack mot vårt öppna samhälle. Att försvara Zlatan blir till ett försvar av vårt gemensamma Sverige. Zlatan är svensk och jag är stolt att han är svensk och han tvekar inte officiellt att säga att han är svensk. Det betyder mycket. Sverigedemokraterna anser inte att Zlatan är svensk. Bara en sån sak. I stort sett varenda viking skulle i dagens sverige anses vara ickesvensk, enligt sverigedemokraternas obskyra bruna skala.

Vissa människor vill alltid söka fel. Vare sig felen finns där eller ej. Belackare kommer alltid finnas.
Tack till Zlatan för all skön fotbollskonst och tack till dig Jennifer för alla artiklar. Vare sig det gäller fotboll eller något annat ämne.

Det kommer ta tid innan vi får en ny stjärna inom fotbollen som Zlatan. Knappt något annat land har en sån total stjärna som honom om tänker på det. Argentina har 1 (Messi), Portugal 1 (Ronaldo), England 1 (Beckham) och sen? De kommer inte på dussinet.
Vi måste, inom lagidrott, gå till Svensk ishockey för att hitta i mina ögon lika stora idrottsmän/kvinnor. Zlatan och Foppa,( Peter Forsberg) har för mig gemensamt den blixtrande, briljerande artistiska, intelligenta, okonventionella storhet på respektive spelplan. Endast de två kan jämföras inom Svensk lagindrotten - i mina ögon. Hade ishockey varit lika stor som fotbollen, då hade de troligen varit lika stora medialt över världen.

Synd att Foppa hejjar på Tottenham då Zlatan inte spelat för Spurs.

Nu har Foppa lagt av, Zlatan om några år - HÅLL UT TILL EFTER VM BRASILIEN!!!

Jag tittar och tittar efter en ny svensk coming man, jag hoppades på Marcus Berg, nu på John Guidetti. Kanske Toivonen? Näh, det måste kanske till med en som vågar sticka ut hakan, som John Guidetti. Kanske inte blir lika mega-stor och så total, men gott nog.

Kämpa på Jennifer och Zlatan. Skit i belackarna, vi blir aldrig av med dem.


Stefan Lindblad
Illustratör, grafisk formgivare, konstnär
www.canvas.nu




No comments: